Ο πρώτος αυτοκινητόδρομος του πλανήτη με ηλεκτροδοτούμενη λωρίδα για την εν κινήσει φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνεται πραγματικότητα στη Σουηδία.
Η Σουηδία έχει έτοιμη μια μεγάλη, επαναστατική λύση για τις μετακινήσεις: πρόκειται για το πρώτο τμήμα ηλεκτροδοτούμενου αυτοκινητόδρομου, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φορτίζουν τις μπαταρίες τους καθώς κινούνται.
Το φιλόδοξο αυτό έργο, το οποίο θα λειτουργήσει στον αυτοκινητόδρομο E20 -που συνδέει τη Στοκχόλμη με το Γκέτεμποργκ και το Μάλμε- το 2025, υπόσχεται να μεταμορφώσει την ηλεκτρική κινητικότητα στην Ευρώπη.
BUY NOW
Η ηλεκτροδοτούμενη λωρίδα προσφέρει ασύρματη φόρτιση στα ηλεκτρικά οχήματα μέσω τεχνολογίας επαγωγής. Ειδικές πλάκες ενσωματωμένες στον δρόμο μεταφέρουν ενέργεια σε οχήματα εξοπλισμένα με κατάλληλο δέκτη, επιτρέποντας τη φόρτιση σε πραγματικό χρόνο.
Τα οφέλη αυτής της τεχνολογίας λύνουν το τεράστιο πρόβλημα της αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα μακρινά ταξίδια, καθώς οι οδηγοί δεν θα χρειάζεται να ψάχνουν για σταθμούς φόρτισης ή να προγραμματίζουν πολύωρες στάσεις.
Η Σουηδία έχει ήδη αποκτήσει εμπειρία σε αυτόν τον τομέα, έχοντας διεξάγει πιλοτικά έργα για ηλεκτροκίνητα φορτηγά σε ειδικούς δρόμους. Ωστόσο, η ηλεκτροδότηση ενός μεγάλου τμήματος του E20 ανεβάζει το εγχείρημα σε ένα εντελώς νέο επίπεδο.
Ο μακροπρόθεσμος στόχος της χώρας είναι η εγκατάσταση ηλεκτροδοτούμενων δρόμων συνολικού μήκους 3.000 χιλιομέτρων. Είναι αναμφίβολο πως αν κάτι τέτοιο επιτευχθεί, θα καθιερώσει τη Σουηδία ως παγκόσμιο ηγέτη στη βιώσιμη κινητικότητα.
Πως λειτουργεί, όμως, η ασύρματη, εν κινήσει φόρτιση; Η βασική της αρχή είναι ανάλογη με την τεχνολογία που χρησιμοποιείται ήδη στα smartphones για ασύρματη φόρτιση. Οι πλάκες επαγωγής κάτω από την άσφαλτο μεταφέρουν ενέργεια στις μπαταρίες του οχήματος χωρίς καλώδια.
Ωστόσο, για να επωφεληθούν από αυτό το σύστημα, τα οχήματα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ειδικό δέκτη, κάτι που σήμερα είναι διαθέσιμο κυρίως σε premium μοντέλα. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να προσαρμόσουν τα μελλοντικά οχήματα ώστε να μπορούν να εκμεταλλευτούν την τεχνολογία αυτή.
Φυσικά, όπως και σε οτιδήποτε άλλο, παρά την εντυπωσιακή προοπτική υπάρχουν και ορισμένες σημαντικές προκλήσεις. Η κυριότερη είναι ότι η εγκατάσταση των δρόμων με ηλεκτρικά κυκλώματα απαιτεί τεράστιες επενδύσεις και τεχνική ακρίβεια. Θα επωμιστούν το κόστος οι κυβερνήσεις, οι κατασκευαστές ή οι χρήστες μέσω υψηλότερων διοδίων;
Τα αποτελέσματα του έργου στον E20 θα είναι καθοριστικά. Εάν το εγχείρημα στεφθεί με επιτυχία, η Σουηδία μπορεί να εμπνεύσει και άλλες χώρες, όπως τη Γαλλία, να ακολουθήσουν. Ωστόσο, η μαζική υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής θα εξαρτηθεί από τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και τη χρηματοδότηση.