BMW iX: Το τεχνολογικό 'διαμάντι' των Βαυαρών

BMW iX

Η πλέον προηγμένη ηλεκτρική BMW, το Sports Activity Vehicle (SAV) του μέλλοντος, μπαίνει στην παραγωγή και θα βγει στο δρόμο το Νοέμβριο του 2021.

Χρησιμοποιώντας αποκλειστικά μόνο βιώσιμη ενέργεια, το εργοστάσιο της BMW στο Ντίνγκολφινγκ μπαίνει σε πλήρη ισχύ για την έναρξη της παραγωγής του αυτοκινήτου που αξιοποιεί στον απόλυτο βαθμό τη σημερινή τεχνογνωσία των Βαυαρών στην αυτοκινητική βιωσιμότητα και αξιοποίηση της ενέργειας.

Η BMW iX, η νέα τεχνολογική ναυαρχίδα του γερμανικού ομίλου, σχεδιάστηκε εξ αρχής ως αμιγώς ηλεκτρική και αποτελεί τη βάση του νέου πακέτου τεχνολογικών εργαλείων για την ηλεκτροκίνηση, την αυτόνομη οδήγηση, τη συνδεσιμότητα και τις ψηφιακές υπηρεσίες του μέλλοντος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι Βαυαροί έχουν καταφέρει να αγγίξουν αυτονομία της τάξης των 630 χιλιομέτρων με την έκδοση iX xDrive50 και 425 km με την iX xDrive40 - σύμφωνα με το πρότυπο WLTP. Η διαφορά βρίσκεται στο συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας, που είναι 111,5 kWh στην πρώτη περίπτωση και 76,6 kWh στη δεύτερη. Με την τελευταία τεχνολογία κυψελών μπαταριών, η ενεργειακή πυκνότητα σε επίπεδο κυψέλης είναι περίπου 40% υψηλότερη από την αντίστοιχη της μπαταρίας που χρησιμοποιείται στη BMW i3 του 2020.

Όπως δείχνει και ο χαρακτηρισμός xDrive, και οι δύο εκδόσεις θα είναι τετρακίνητες. Στην περίπτωση της iX xDrive50 η ισχύς φτάνει τους 523 ίππους (385 kW) και στην iX xDrive40 τους 326 hp (240 kW), με μηδενική φυσικά εκπομπή ρύπων και με μέση κατανάλωση ενέργειας 19,8-23 και 19,4-22,5 kWh/100 km, αντίστοιχα. Η επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h έρχεται σε 4,6 και 6,1 δευτερόλεπτα, για καθεμία από τις δύο εκδόσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η BMW, πάντως, ανακοίνωσε ότι σε δεύτερο χρόνο θα ακολουθήσει και η κορυφαία έκδοση iX M60 που θα ξεπερνά τους 600 ίππους (440 kW), συνδυάζοντας τις υψηλές επιδόσεις με την βέλτιστη απόδοση της ηλεκτρικής ενέργειας. Η μετάδοση, σε κάθε περίπτωση, θα γίνεται μέσω του 5ης γενιάς eDrive, που συγκεντρώνει τον ηλεκτροκινητήρα, τα ηλεκτρονικά και το κιβώτιο σε ένα κέλυφος - με σαφή οφέλη ενεργειακής πυκνότητας, απόδοσης και χωροταξίας.

Οι δύο ηλεκτροκινητήρες της BMW iX δεν λειτουργούν με μόνιμους μαγνήτες, αλλά με ένα προηγμένο μοτέρ ηλεκτρικής διέγερσης. Ως αποτέλεσμα, η απόκριση της ροπής στο άγγιγμα του γκαζιού είναι αμεσότερη, και διατηρείται σε μεγαλύτερο εύρτος στροφών. Στη BMW iX xDrive40 η ροπή φτάνει τα 630 Nm και στην iX xDrive50 τα 765 Nm.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην αυτονομία της iX συμβάλλει, φυσικά, και το προσαρμοζόμενο στις οδικές συνθήκες σύστημα ανάκτησης της ενέργειας της πέδησης. Για παράδειγμα, στον αυτοκινητόδρομο ενεργοποιείται η λειτουργία coasting (ρολάρισμα) όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι, ή στο φρενάρισμα για μια διασταύρωση το ευφυές σύστημα κατανέμει όσο πρέπει την ανάκτηση ενέργειας και την ισχύ που απαιτείται για την πέδηση.

Ο οδηγός, επίσης, μπορεί να επιλέξει μεταξύ τριών επιπέδων ανάκτησης (Brake Energy Regeneration) αναλόγως των συνθηκών. Στη θέση Β υφίσταται το υψηλότερο επίπεδο ανάκτησης της ενέργειας του φρεναρίσματος, που σημαίνει ότι ο iX οδηγείται με ένα πεντάλ, του γκαζιού, επιταχύνοντας με την πίεση και φρενάροντας με την απελευθέρωσή του. Ένας ‘ορίζοντας’ αυτονομίας στο head-up display δείχνει πώς επιδρά το στυλ οδήγησης στη φόρτιση της μπαταρίας.

Όσο για τη φόρτιση, η μονάδα Combined Charging Unit (CCU) μπορεί να δεχθεί από συνεχές ρεύμα ρυθμό φόρτισης ισχύος ως και 200 kW (BMW iX xDrive50) ή 150 kW (BMW iX xDrive40). Με αυτό, η μπαταρία φορτίζει από 10-80 τοις εκατό σε 35 και 31 λεπτά αντίστοιχα. Πάντως, με την πώλησή τους στην Ευρώπη οι iX θα συνοδεύονται από ταχυφορτιστή Flexible Fast Charger για φόρτιση έως 11 kW και ένα καλώδιο φόρτισης mode 3 για δημόσιους σταθμούς φόρτισης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η τεχνολογία ενεργητικής ασφάλειας της iX είναι εξίσου προηγμένη: το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης προσφέρει μια νέα βάση για να γίνει το επόμενο βήμα στη διαχείριση της ολίσθησης των τροχών -μέσω των γνωστών ηλεκτρονικών τεχνολογιών ελέγχου- με την άρτια κατανομή της ροπής στους εμπρός και τους πίσω για κάθε συνθήκη κίνησης και πρόσφυσης του οδοστρώματος.

Το σύστημα αυτό συνδυάζεται με την αερανάρτηση, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ που ρυθμίζουν συνεχώς την απόσβεσή τους ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων (lift-related dampers). Και, επίσης, με το ενεργό ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης (Integral Active Steering) με λειτουργία Servotronic.

Και δεδομένου ότι αυτή είναι η τεχνολογική «ναυαρχίδα» της βαυαρικής εταιρείας, παραπλέυρως των ηλεκτρονικών έχει τοποθετήσει κορυφαία μηχανικά μέρη ελέγχου της συμπεριφοράς: ανάρτηση με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλών (πέντε) συνδέσμων πίσω, Sport φρένα, προαιρετικά ζάντες Air Performance 21'' και 22'', ελαστικά μειωμένου θορύβου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πλαίσιο, επιπλέον, έχει αυξημένη ακαμψία με μειωμένο βάρος, χάρη στην προσθήκη στο αλουμινένιο χωροδικτύωμα και στο Carbon Cage τμημάτων πλαστικού ενισχυμένου με ανθρακονήματα (CFRP). Φυσικά η μπαταρία στο δάπεδο κρατά χαμηλά το κέντρο βάρους, ενώ ο συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,25 που έχουν πετύχει οι αεροδυναμιστές στο Μόναχο είναι κορυφαία τιμή για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Σχετικά με το επόμενο βήμα στη συνδεσιμότητα και τις ψηφιακές τεχνολογίες, στην iX κάνει την πρεμιέρα της η νέα γενιά του iDrive της BMW, που βασίζεται στο νέο λειτουργικό σύστημα BMW Operating System 8. Η επικοινωνία του οδηγού με την οθόνη αφής BMW Curved Display είναι ακόμα πιο διαδραστική, χάρη στις αναβαθμισμένες δυνατότητες λεκτικής επικοινωνίας με τον ακόμα πιο ικανό τώρα «ψηφιακό βοηθό» BMW Intelligent Personal Assistant.

Στο πλήρως ψηφιακό σύστημα BMW Curved Display, το τμήμα της οθόνης ενδείξεων (12,3 ιντσών) και η οθόνη ελέγχου (14,9'') συγχωνεύονται σε μια μονάδα πίσω από ένα κρύσταλλο κεκλιμένο προς τον οδηγό. Η πλοήγηση βασίζεται στο cloud σύστημα BMW Maps και προβάλλεται μέτα του επαυξημένης πραγματικότητας Augmented Reality Video στην οθόνη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η χρήση της τελευταίας τεχνολογίας ολοκληρώνεται με την συμβατότητα κινητού 5G για μετάδοση δεδομένων, και τη δυνατότητα ενσωμάτωσης ενός προσωπικού mobile λογαριασμού στο αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας την προσωπική κάρτα eSIM.

Κατά τα άλλα, το high-tech και φυσικά high-premium εσωτερικό περιλαμβάνει τελευταίας τεχνολογίας καθίσματα, αυτόματο σύστημα κλιματισμού τριών ζωνών με φίλτρο νανοϊών, προαιρετικό ηχοσύστημα Bowers & Wilkins Diamond Surround με λειτουργία 4D Audio, καθώς και πολλαπλές προτάσεις εξατομίκευσης.

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντολογικού χαρακτήρα της iX, στο εσωτερικό της χρησιμοποιείται ξύλο με πιστοποίηση FSC, δέρμα επεξεργασμένο με εκχυλίσματα από φύλα ελιάς και άλλα φυσικά υλικά. Κι ακόμη, μία από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για τις μοκέτες και τα πατάκια είναι τα ανακυκλωμένα δίχτυα ψαρέματος.

Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα πολυτελές πάνελ ελέγχου με μπάρες και επιφάνειες αφής, ένα διακόπτη δύο θέσεων ως επιλογέα ταχυτήτων, το εξαγωνικό τιμόνι, καθώς και τον προτζέκτορα χωρίς πλαίσιο του μεγάλου Head-Up Display.

Κατά κύριο λόγο, όμως, διαθέτει το νέο πακέτο αυξημένων δυνατοτήτων ημι-αυτόνομης οδήγησης της BMW, με προοπτική λειτουργικότητας Επιπέδου 3 μεσοπρόθεσμα. Πέντε κάμερες, πέντε νέας γενιάς αισθητήρες ραντάρ, 12 αισθητήρες υπερήχων, ένα νέο πακέτο λογισμικού και μια πλατφόρμα υψηλής υπολογιστικής ισχύος συνθέτουν τη βάση για την οδηγική νοημοσύνη του συστήματος στο όχι μακρινό μέλλον.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εξελιγμένα, πάντως, είναι και τα ήδη γνωστά συστήματα: το σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης, για παράδειγμα, ανιχνεύει τώρα επερχόμενα οχήματα στρίβοντας αριστερά και δικυκλιστές και πεζούς στρίβοντας δεξιά. Το Active Cruise Control με λειτουργία Stop&Go έχει τώρα βελτιωμένη ρύθμιση απόστασης.

Καινούρια χαρακτηριστικά είναι η λειτουργία exit warning (προειδοποιεί για παρουσία δικυκλιστών ή πεζών στον περιβάλλοντα χώρο πριν ανοίξουν οι πόρτες) και το Remote Theft Recorder, ενώ το Parking Assistant περιλαμβάνει υποβοήθηση μέσω της κάμερας και τον ψηφιακό «βοηθό» Reversing Assistant.

Όπως προαναφέρθηκε, η παραγωγή τόσο της νέας BMW iX όσο και των μπαταριών της ξεκινά στο εργοστάσιο του Ντίνγκολφινγκ που λειτουργεί με αμιγώς «πράσινη» ενέργεια -με ελεγχόμενη εξόρυξη πρώτων υλών και με υψηλή αναλογία φυσικών και ανακυκλωμένων υλικών-, πριν το πρώτο αυτοκίνητο κυλίσει τον προσεχή Νοέμβριο στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ