Η Nissan εισάγει με το Qashqai τη νέα της υβριδική τεχνολογία e-Power, στην οποία ένας κινητήρας βενζίνης 1.5 Turbo λειτουργεί μόνο για να φορτίζει τη μπαταρία η να δίνει απευθείας ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους τροχούς.
Η εταιρεία της Yokohama είχε αφήσει να εννοηθεί στην παρουσίαση του νέου Qashqai, πριν από ένα χρόνο, ότι εξελίσσει μια νέου τύπου υβριδική τεχνολογία - καθώς παρουσίαζε το δημοφιλές της C-SUV με δύο υβριδικές βενζινοκίνητες επιλογές και χωρίς ούτε μία με κινητήρα diesel.
Η νέα αυτή υβριδική τεχνολογία είναι ακριβώς αυτή που εφάρμοσε και η Audi στο αγωνιστικό της πρωτότυπο RS Q e-tron του Rally Dakar. Ο κινητήρας βενζίνης δεν παρέχει σε καμία περίπτωση κίνηση στους τροχούς, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά και μόνο για να φορτίζει την υψηλής απόδοσης μπαταρία - η οποία με τη σειρά της παρέχει ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα που κινεί το αυτοκίνητο. Ή, όπως εξηγεί η Nissan, αν το απαιτούν οι οδηγικές συνθήκες, ο θερμικός κινητήρας μπορεί να στέλνει απευθείας ενέργεια στον ηλεκτρικό.
BUY NOW
Στην περίπτωση του Nissan Qashqai e-Power, του πρώτου μοντέλου της ιαπωνικής εταιρείας που εφαρμόζει την τεχνολογία αυτή, ο κινητήρας βενζίνης είναι 1.5 Turbo (μεγαλύτερος από τον 1.3Τ των mild-hybrid Qashqai της τρέχουσας γενιάς του) που αποδίδει 156 ίππους. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι παρεμφερής με εκείνους των αμιγώς ηλεκτρικών Nissan και αποδίδει 190 ίππους.
Τι οφέλη, ωστόσο, μπορεί να προσφέρει αυτό το περίπλοκο σύστημα; Για ποιο λόγο υπάρχει ο ηλεκτροκινητήρας, αφού έτσι κι αλλιώς ο θερμικός καταναλώνει βενζίνη και εκπέμπει ρύπους;
Ένα πρώτο, βασικό πλεονέκτημα είναι ότι ο κινητήρας βενζίνης μπορεί να διατηρεί σταθερή λειτουργία μέσα στο ιδεατό φάσμα στροφών που αποδίδει τη ροπή του. Με αυτό τον τρόπο, χωρίς σταματήματα, επανεκκινήσεις και επιταχύνσεις, η κατανάλωση και συνεπώς και οι ρύποι του μειώνονται δραστικά.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει όταν οδηγούμε στην εθνική οδό, αλλά εδώ η λειτουργία είναι ακόμα πιο αποδοτική και λιγότερο ενεργοβόρα, δεδομένου ότι ελέγχεται ηλεκτρονικά. Κατά συνέπεια, στις συνθήκες της κυκλοφοριακής συμφόρησης, οι συνεχείς επιταχύνσεις από στάση θα διεξάγονται από τον ηλεκτροκινητήρα.
Εξάλλου, πριν επενδύσει μέχρι τέλους στο σύστημα e-Power η Nissan κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Ευρωπαίοι αγοραστές των Crossovers περνούν περισσότερο από το 70% του χρόνου τους σε αστικό ή περιαστικό περιβάλλον.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα του Nissan Qashqai e-Power είναι η εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, καθώς παρά τη συνδυαστική ισχύ των 190 ίππων, το ιαπωνικό crossover απαιτεί μόλις 5,3 λίτρα καυσίμου σε μεικτές συνθήκες για να καλύψει την απόσταση των 100 χιλιομέτρων. Αντιστοίχως, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα δεν υπερβαίνουν, σύμφωνα με την ιαπωνική φίρμα, τα 119 γρ./χλμ.
Η αίσθηση της άμεσης ροπής από το ηλεκτρικό μοτέρ είναι, άλλωστε, ένα δεύτερο μεγάλο όφελος της επιλογής της Nissan να κινεί το αυτοκίνητο αποκλειστικά με αυτόν. Τέρμα οι βραδυφλογίες και η ραθυμία των μοτέρ βενζίνης στα πολύ χαμηλά, πριν μπει το Turbo - το e-Power δίνει την αίσθηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Όμως ένα τρίτο πλεονέκτημα είναι ίσως και το μεγαλύτερο: με τη φόρτιση της μπαταρίας από τον κινητήρα βενζίνης ο οδηγός δεν θα έχει ποτέ το άγχος της αυτονομίας, ούτε τις πολύωρες αναμονές για τη φόρτιση του ηλεκτρικού του αυτοκινήτου - που μπορεί να παρατείνουν σημαντικά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, κυρίως.
Επανερχόμαστε στον ηλεκτρονικό έλεγχο του συστήματος: για αυτόν το σκοπό η Nissan εξέλιξε ένα νέο λογισμικό που ονομάζει Linear Tune. Το πρόγραμμα αυτό ελέγχει διαρκώς τη λειτουργία του κινητήρα βενζίνης, και την προσαρμόζει στις εκάστοτε ανάγκες που έχει ο ηλεκτροκινητήρας, αναλόγως των συνθηκών κίνησης του αυτοκινήτου.
Η Nissan υποστηρίζει ότι το Linear Tune εξαλείφει ολοκληρωτικά τα κενά ισχύος που συχνά εμφανίζουν τα υβριδικά αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης μετάδοσης (CVT), παρότι την ίδια στιγμή ανεβαίνουν οι στροφές του θερμικού κινητήρα.
Όπως συμβαίνει και σχεδόν σε κάθε άλλο ηλεκτροκίνητο, το σύστημα e-Power προσφέρει τη δυνατότητα οδήγησης με ένα μόνο πεντάλ, του γκαζιού, χάρη στο σύστημα αναγεννητικής πέδησης - ανάκτησης της ενέργειας του φρεναρίσματος. Οι Ιάπωνες μελέτησαν λεπτομερώς στις ιδιαίτερες προδιαγραφές του e-Power τη λειτουργία του συστήματος αυτού, που ονομάζει e-Pedal Step.
Η Nissan προγραμματίζει να παρουσιάσει στην Ευρώπη το νέο Nissan Qashqai e-Power προς το τέλος του φετινού καλοκαιριού - συνεπώς, στην καλύτερη περίπτωση, και αν το επιτρέψει η παγκόσμια έλλειψη microchips, θα το δούμε στη χώρα μας το Φθινόπωρο.