Το τούρμπο χαρίζει χαμόγελα, αλλά θέλει προσοχή η χρήση του για την αποφυγή δυσάρεστων γεγονότων.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους είναι υπερτροφοδοτούμενα και απαιτούν συγκεκριμένο τρόπο οδήγησης για να μπορέσει να προφυλαχθεί η τουρμπίνα τους και να μην βγάλει προβλήματα.
Ο λόγος που έγινε τόσο δημοφιλής η χρήση του από τους κατασκευαστές είναι γιατί μπορεί να προσφέρει υψηλή απόδοση σε μικρής χωρητικότητας κινητήρες, χωρίς να εκτοξεύει αντίστοιχα την κατανάλωση καυσίμου. Όταν όμως δεν γνωρίζουμε το πώς θα το προφυλάξουμε από αστοχίες, τότε “μετατρέπεται” σε ένα εύθραυστο εξάρτημα με μεγάλο κόστος επισκευής ή και αντικατάστασης.
BUY NOW
Οι πέντε κανόνες για να έχετε ένα “υγιές” τούρμπο είναι οι εξής:
Τακτική αλλαγή λιπαντικού
Πέρα από την μακροημέρευση του κινητήρα μας, η τακτική αλλαγή λιπαντικού θα βοηθήσει και στην υγεία της τουρμπίνας. Τα σύγχρονα τούρμπο ψύχονται τόσο από το ψυκτικό όσο και από το λιπαντικό, οπότε τα προγραμματισμένα service λίπανσης που αναφέρει ο κατασκευαστής πρέπει να τηρούνται ευλαβικά. Επίσης, καλό θα είναι μαζί με την αντικατάσταση του λιπαντικού να αλλάζετε κάθε φορά το φίλτρο λαδιού, καθώς και το φίλτρο αέρα για ευνόητους λόγους.
Σωστή θερμοκρασία λειτουργίας
Η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας κάνει κακό σε όλα τα μηχανικά μέρη και κατ’ επέκταση και στο τούρμπο. Θα πρέπει να ανεβάσετε προοδευτικά την θερμοκρασία πριν ζητήσετε τα μέγιστα από τον υπερτροφοδουτούμενο κινητήρα σας, ενώ καλό θα είναι μην αυξάνετε το φορτίο όταν πλησιάζετε στον προορισμό σας. Με αυτό τον τρόπο θα αποτρέψετε απότομες μεταβολές θερμοκρασίες στα μηχανικά μέρη και θα βοηθήσετε τα υγρά και το λιπαντικό να διατηρήσουν για μεγαλύτερο διάστημα τις ιδιότητές τους.
Μην αγνοείτε το intercooler
Τα περισσότερα υπερτροφοδοτούμενα αυτοκίνητα διαθέτουν intercooler που βοηθά στην μείωση της θερμοκρασίας του συμπιεσμένου αέρα, με αποτέλεσμα την δημιουργία πυκνότερου αέρα στο μίγμα. Για αυτό τον λόγο θα πρέπει, πέρα από την επιθεώρηση που πραγματοποιείται στο service, να το ελέγχετε και οι ίδιοι ανά τακτά χρονικά διαστήματα για λυγισμένα πτερύγια ή και χτυπήματα από πετραδάκια.
Χρησιμοποιείστε τον επιλογέα ταχυτήτων
Εάν το αυτοκίνητό σας διαθέτει χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, καλό θα είναι να πραγματοποιείτε κατέβασμα σχέσης για προσπεράσεις στον αυτοκινητόδρομο ή για διατήρηση της ταχύτητας κίνησης σε έναν ανηφορικό δρόμο. Με αυτό τον τρόπο θα επιτύχετε να μην γυρνάει η τουρμπίνα στον μέγιστο βαθμό για αρκετή ώρα, υποβοηθούμενη από το έργο που παράγει ο ίδιος ο κινητήρας στις μεσαίες και υψηλές στροφές περιστροφής.
Μη σβήνετε το μοτέρ απότομα και μην πατάτε “ξερογκαζιές”
Η πίεση του λιπαντικού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην σωστή λειτουργία του τούρμπο και προφανώς εξαρτάται από τη λειτουργία του κινητήρα. Οπότε, αν ο τελευταίος σβήσει ενώ το τούρμπο γυρίζει ακόμη, οι επιβαρύνσεις στα έδρανά του είναι πολύ μεγάλες. Για αυτό τον λόγο θα πρέπει να σβήσετε τον κινητήρα όταν γυρίζει στο ρελαντί. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο έχει σύστημα stop/start δεν θα πρέπει να ανησυχήσετε διότι το συγκεκριμένο σύστημα σέβεται αυτή τη συνθήκη.
Τέλος, ειδικά μετά από ταξίδι το καλοκαίρι, πρέπει να μένει αναμμένος ο κινητήρας για ένα-δυο λεπτά (απενεργοποιώντας το stop/start σε τέτοιες περιπτώσεις) για να κρυώσει το λάδι που κυκλοφορεί γύρω από την τουρμπίνα ώστε να αποφευχθεί η εξανθράκωση του λιπαντικού.
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ