Μπορεί η αεροδυναμική επανάσταση αυτής της μοτοσικλέτας να περάσει και στα αυτοκίνητα;

Η White Motorcycles V-Duct, που εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Pininfarina, παρουσιάζει μια νέα αεροδυναμική ιδέα που αξιοποιεί την ηλεκτροκίνηση στους δύο τροχούς. Μπορεί, όμως, να περάσει και στους τέσσερις;
Μέχρι στιγμής επικρατούσε η γενική εντύπωση ότι ένα αυτοκίνητο μπορεί να επωφεληθεί πολύ περισσότερο σε σχέση με μια μοτοσικλέτα από την αεροδυναμική πρόοδο, χάρη στη μεγαλύτερη ελευθερία για πειραματισμό και στις συμπαγέστερες διαστάσεις των συστημάτων ηλεκτροκίνησης στα EV.

Ωστόσο, μερικές από τις πιο καινοτόμες και επαναστατικές ιδέες έχουν προέλθει, κατά σύμπτωση, από δίτροχα οχήματα, τα οποία φαινόταν να έχουν πολύ μεγαλύτερους σχεδιαστικούς περιορισμούς. Έτσι, μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσουμε κάποιες από τις απόψεις αυτές.
BUY NOW
Δείτε, για παράδειγμα, τη White Motorcycle Concept (WMC). Δημιούργημα μιας βρετανικής εταιρείας που ίδρυσε ο Robert White, έχει θέσει στόχο να φέρει την καινοτομία στον χώρο των μοτοσυκλετών.

Η εταιρεία έχει κατοχυρώσει την ευρεσιτεχνία V-Duct, ένα αεροδυναμικό τούνελ που επιτρέπει στην ροή του αέρα να περνά μέσα από τον σκελετό της μοτοσυκλέτας, προσφέροντας μια νέα προοπτική στον σχεδιασμό των δικύκλων - και πιθανώς όχι μόνο.
Αυτή η νέα τεχνολογία παρουσιάστηκε στις 6 Μαρτίου 2025, κατά τη διάρκεια της πρώτης από τις εκδηλώσεις που διοργάνωσε η Pininfarina για τον εορτασμό της 95ης επετείου της.

Η εκδήλωση επικεντρώθηκε στον κόσμο των μοτοσυκλετών και στις πολυάριθμες συνεργασίες της Pininfarina, ειδικά με την αεροδυναμική σήραγγα στο Grugliasco της Ιταλίας, όπου δοκιμάστηκαν και βελτιώθηκαν ο σχεδιασμός των αγωνιστικών ποδηλάτων De Rosa, του νέου maxi scooter της Vmoto, του ηλιακού οχήματος Aptera, καθώς και των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών της WMC.
Το V-Duct κυριολεκτικά κατευθύνει τον αέρα "μέσα" από τη μοτοσυκλέτα, επιτρέποντάς του να εισέρχεται από ένα άνοιγμα στο μπροστινό μέρος και να εξέρχεται από το πίσω ή από τα πλάγια. Αυτό καθίσταται εφικτό χάρη στον ηλεκτροκινητήρα, που εξαλείφει την ανάγκη για ρεζερβουάρ καυσίμου και μειώνει σημαντικά τον όγκο του κινητήρα.

Στην WMC250EV, το V-Duct είναι ένα ορθογώνιο τούνελ γύρω από το οποίο έχει διαμορφωθεί ολόκληρη η μοτοσυκλέτα. Ωστόσο, στην SR/S, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Zero Motorcycles, η ίδια αρχή εφαρμόζεται σε ένα μοντέλο μαζικής παραγωγής με πιο διακριτικό αλλά εξίσου αποτελεσματικό τρόπο.
Η Pininfarina, εκτός από τις δοκιμές στην αεροδυναμική και ακουστική απόδοση, ανέπτυξε μια σχεδιαστική μελέτη που διερευνά την εφαρμογή της V-Duct και σε μια παραδοσιακή μοτοσυκλέτα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μικρού κυβισμού, αλλά υπερτροφοδοτούμενο. Αυτό αποδεικνύει ότι η ιδέα αυτή μπορεί να αλλάξει ριζικά το σχεδιασμό των μοτοσυκλετών.

Θα μπορούσαμε, άραγε, να δούμε κάτι παρόμοιο στα αυτοκίνητα; Ο μηχανικός Alessandro Aquili, επικεφαλής της αεροδυναμικής σήραγγας της Pininfarina, που έχει παρακολουθήσει στενά αυτά τα έργα, θεωρεί πως κάτι τέτοιο "θα ήταν δυνατό, αλλά θα απαιτούσε πλήρη ανασχεδίαση των αυτοκινήτων, κάτι που προς το παρόν δεν συμβαίνει."

Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν μεγαλύτερη ελευθερία στο σχεδιασμό, μέχρι στιγμής κανείς δεν έχει τολμήσει ριζικές καινοτομίες. Τα αυτοκίνητα που βλέπουμε στους δρόμους σήμερα συνεχίζουν να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται με βάση τις αρχές των παραδοσιακών αυτοκινήτων και δεν εκμεταλλεύονται ακόμα πλήρως τις δυνατότητες που θα μπορούσε να προσφέρει η ηλεκτροκίνηση.