Το κράνος είναι το σημαντικότερο στοιχείο του προστατευτικού εξοπλισμού ασφάλειας του αναβάτη και γι' αυτό πρέπει πάντα να φροντίζουμε για την έγκαιρη αντικατάστασή του.
Η σημασία που έχει το κράνος μοτοσικλέτας για την ασφάλεια και τη ζωή μας δεν επιδέχεται αμφισβήτησης και η χρήση του, ακόμη και αν δεν ήταν υποχρεωτική από το νόμο για να κινούμαστε σε δημόσιο δρόμο, πρέπει να θεωρείται δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη.
Λόγω των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του, το κράνος είναι ένα αναλώσιμο στοιχείο του προστατευτικού εξοπλισμού μας, το οποίο, όταν έρθει η ώρα, θα πρέπει να αντικαταστήσουμε, ακόμη και αν δεν έχουμε ευτυχώς εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα και το κράνος δεν παρουσιάζει κανένα εξωτερικό σημάδι φθοράς.
BUY NOW
Ποια είναι η διάρκεια ζωής ενός κράνους;
Η διάρκεια ζωής ενός κράνους ποικίλει και εξαρτάται από τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του, αλλά και τη συχνότητα με την οποία το χρησιμοποιούμε. Σε γενικές γραμμές και εφόσον δεν έχουμε εμπλακεί σε ατύχημα, αν χρησιμοποιούμε ένα κράνος καθημερινά, τότε καλό είναι να το αντικαθιστούμε κάθε πέντε χρόνια, άσχετα από το ποσό που έχουμε δώσει για την αγορά του.
Το παραπάνω ισχύει ειδικά για κράνη που έχουν κέλυφος κατασκευασμένο από θερμοπλαστικά πολυμερή, το οποίο, με την πάροδο του χρόνου «γερνάει» και χάνει τις ιδιότητές του (σκληραίνει και σπάει πιο εύκολα), κάτι που ισχύει και για την διογκωμένη πολυστερίνη που βρίσκεται κάτω από αυτό.
Τα κράνη που έχουν κέλυφος κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά, όπως είναι τα ανθρακονήματα και το kevlar παρουσιάζουν αυξημένη διάρκεια ζωής σε αυτό το μέρος τους. Ωστόσο η διάρκεια ζωής της διογκωμένης πολυστερίνης παραμένει ίδια, όπως και στα υπόλοιπα κράνη.
Οι κατασκευαστές από την πλευρά τους έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια στη βελτίωση της διάρκειας ζωής των κρανών εφαρμόζοντας νέες τεχνολογίες όπως είναι για παράδειγμα οι επιστρώσεις στο κέλυφος που αντανακλούν τις υπεριώδεις ακτινοβολίες.
Στην επιτάχυνση της γήρανσης του κράνους συνεισφέρει η ηλιακή ακτινοβολία, η θερμότητα και οι μεταβολές της θερμοκρασίας, οι ρύποι που βρίσκονται στο περιβάλλον αλλά και η... προσοχή που τού δίνουμε όταν δεν βρίσκεται στο κεφάλι μας. Αν για παράδειγμα δεν το προσέχουμε και το γεμίσουμε γρατσουνιές, τότε «αφαιρούμε» την προστατευτική επίστρωση του κελύφους και αυτό μπορεί να επιταχύνει την γήρανση του.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν ένα κράνος δεν χρησιμοποιείται καθόλου και είναι αποθηκευμένο σε σκιερό μέρος με σταθερή θερμοκρασία, με την πάροδο των δέκα ετών από την κατασκευή του δεν θα πρέπει πλέον να αξιοποιείται για την προστασία μας.
Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω κράνος
Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, το κράνος μας καλό είναι να το αντικαθιστούμε κάθε πέντε χρόνια, ειδικά αν το χρησιμοποιούμε σε καθημερινή βάση. Ωστόσο αυτό το χρονικό διάστημα μπορεί και να είναι μικρότερο και εξαρτάται από την κατάσταση που παρουσιάζει το ίδιο το κράνος. Αν για παράδειγμα η βαφή του έχει αρχίσει να παρουσιάζει σημάδια φθοράς και αλλοίωσης, χωρίς το κράνος να έχει πέσει κάτω, τότε μάλλον πλησιάζει η ώρα της αντικατάστασης. Σημάδια φθοράς είναι αλλοιώσεις στη βαφή και τα γραφικά που μπορεί να υπάρχουν, αλλοιώσεις στη διάφανη εξωτερική επίστρωση που βρίσκεται πάνω από τα γραφικά, μικρές ρωγμές στο κέλυφος και φθορά στο λουράκι συγκράτησης.
Απαραίτητη η αλλαγή κράνους μετά από ατύχημα και πτώση
Η μόνη σίγουρη περίπτωση κατά την οποία θα πρέπει να προχωρούμε πάντα σε αντικατάσταση του κράνους μας είναι μετά από πτώση με το δίκυκλο μας και εφόσον το κράνος... βρισκόταν στο κεφάλι μας κατά τη διάρκεια του ατυχήματος.
Η άμεση αντικατάσταση του κράνους μετά από πτώση και επαφή του με την άσφαλτο (ή κάποιο άλλο «αντικείμενο» όπως αυτοκίνητο, τοίχος ή μπαριέρα) είναι αδιαπραγμάτευτη και δεν πρέπει να αμεληθεί σε καμία περίπτωση, ακόμη και αν το κέλυφος του κράνους δεν έχει τρυπήσει ή σπάσει και έχει απλά γρατσουνιές.
Ο λόγος για άμεση αντικατάσταση εντοπίζεται στην παραμόρφωση της διογκωμένης πολυστερίνης, του εσωτερικού στρώματος προστασίας που βρίσκεται ανάμεσα στο κέλυφος και την επένδυση που έρχεται σε επαφή με το κεφάλι μας.
Στην επαφή του κράνους με το οδόστρωμα, η πολυστερίνη παραμορφώνεται για να απορροφήσει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος των δυνάμεων που αναπτύσσονται. Με αυτό τον τρόπο προστατεύει τον εγκέφαλο μας από βίαιη μετατόπιση εντός του κρανίου, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφή αγγείων και νευρώνων. Αφού η πολυστερίνη συμπιεστεί δεν επανέρχεται έπειτα στον αρχικό της όγκο και αυτό με λίγα λόγια σημαίνει ότι σε επόμενη πτώση δεν πρόκειται να προστατέψει τον εγκέφαλό μας το ίδιο αποτελεσματικά. Το κράνος θεωρείται πλέον άχρηστο έως και επικίνδυνο για μελλοντική χρήση και σε αυτό συμφωνούν όλοι οι κατασκευαστές κρανών.
Ποιες πτώσεις δεν καθιστούν άχρηστο το κράνος;
Από χαμηλό ύψος και χωρίς να βρίσκεται μέσα το κεφάλι σας, μια πτώση ενός σύγχρονου κράνους στο έδαφος δεν μπορεί να το αχρηστέψει. Εκτός και αν πέσει για παράδειγμα πάνω σε καρφί ή πολύ μυτερή πέτρα που είναι φυτεμένη στο έδαφος και τρυπήσει το κέλυφός του. Αυτό ωστόσο που θα πρέπει να κάνετε είναι να επιθεωρήστε το κέλυφος για τυχόν ρωγμές ή ακόμη καλύτερα να το πάτε στο κατάστημα από όπου το αγοράσατε για έναν πιο προσεκτικό έλεγχο από το εξειδικευμένο προσωπικό του.