Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εκφράζουν την ανησυχία τους ότι η νέα ευρωπαϊκή νόρμα ρύπων Euro7 θα καταστρέψει το αυτοκίνητο όπως το ξέραμε, και θα επιβραδύνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Την 1η Ιουλίου 2025 θα τεθούν σε εφαρμογή οι -ακόμη- αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων Euro7 των αυτοκινήτων στην Ευρώπη για τα αυτοκίνητα, και δύο χρόνια αργότερα για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.
Οι προδιαγραφές αυτές έχουν ήδη εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Επιτροπή, θα αντικαταστήσουν τις τρέχουσες Euro6 -που ισχύουν από το 2014- και προφανώς θα είναι οι τελευταίες που θα περιλαμβάνουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, μιας και αυτοί θα απαγορεύεται να πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035.
BUY NOW
Οι προδιαγραφές ρύπων Euro7 έχουν τρεις βασικές παραμέτρους. Η πρώτη είναι ότι καθορίζουν το ίδιο όριο εκπομπών μονοξειδίου του αζώτου (NOx) για κινητήρες βενζίνης και diesel. Η δεύτερη είναι ότι κάνουν ακόμα πιο αυστηρά τα όρια ρύπων για λεωφορεία και φορτηγά. Και η τρίτη πως θέτουν περιορισμούς στα μικροσωματίδια που εκκρίνονται από τα φρένα και τα ελαστικά. Η τελευταία αυτή παράμετρος, φυσικά, επηρεάζει και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Βάσει των νέων αυτών όρων των ευρωπαϊκών προδιαγραφών ρύπων του πλαισίου Euro7, οι κατασκευαστές εκφράζουν φόβους πως τα αυτοκίνητα θα πάψουν να είναι όπως τα ξέραμε. Ο σύνδεσμος των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων (ACEA) θεωρεί τη νόρμα Euro7 απόλυτα «οριακή», σε σχέση με την τρέχουσα Euro6. Συγκεκριμένα, οι ανησυχίες τους είναι, κυρίως, οι παρακάτω:
1. Θα αυξηθούν οι τιμές των αυτοκινήτων
Για να καλύψουν τις νέες προδιαγραφές, οι κατασκευαστές θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε εις βάθος τροποποιήσεις όχι μόνο των αυτοκινήτων που θα πωλούν από το 2025, αλλά και των μεθόδων παραγωγής. Έτσι, θα αυξηθεί το κόστος παραγωγής και συνεπώς και οι τιμές των αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με έκθεση της Ε.Ε., η αύξηση θα είναι της τάξης των 300 κατά μέσο όρο στην τιμή κάθε νέου αυτοκινήτου που πωλείται. Και ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η αύξηση της τιμής των βαρέων οχημάτων, περίπου στα 2.700 ευρώ, καθώς οι κατασκευαστές του θα πρέπει να περιορίσουν τις εκπομπές του NOx.
2. Θα γίνουν ακριβότερα και τα αναλώσιμα
Μαζί με την τιμή των αυτοκινήτων, η νόρμα Euro7 αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους και των αναλώσιμων των αυτοκινήτων, όπως των ελαστικών και των μερών του συστήματος πέδησης. Ο λόγος κρύβεται στο ότι οι κατασκευαστές των ελαστικών και των φρένων θα πρέπει να συμμορφωθούν, για πρώτη φορά, σε ένα όριο έκκρισης μικροσωματιδίων, εξελίσσοντας νέα προϊόντα και συνεπώς αυξάνοντας το κόστος παραγωγής.
3. Θα πωλούνται λιγότερα αυτοκίνητα με κινητήρα Diesel
Τα αυτοκίνητα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης πετρελαίου θα έχουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από τις προδιαγραφές Euro7. Το κόστος εξέλιξης των κινητήρων για τον περιορισμό των εκπομπών Nox, αν επιλέξει κάποιος κατασκευαστής να το αναλάβει, θα αυξήσει το κότος παραγωγής τους, και συνεπώς θα αυξήσει την τιμή και θα μειώσει τις πωλήσεις τους.
Μάλιστα, τα diesel αυτοκίνητα αναμένεται να εξοστρακιστούν και από την αγορά των μεταχειρισμένων. Όχι μόνο γιατί θα είναι πιο ακριβά σε σχέση με τα αυτοκίνητα βενζίνης στη μεταπώληση, αλλά και επειδή θα απαγορεύεται η κυκλοφορία τους στις Ζώνες Χαμηλών Ρύπων στο κέντρο των πόλεων. Και όποιος έχει ανάγκη να κινείται σε αυτές, δεν θα μπορεί με ένα diesel αυτοκίνητο.
4. Δεν θα βγουν κερδισμένα ούτε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τέλος, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποστηρίζουν ότι οι προδιαγραφές Euro7, παρότι εστιάζουν στα θερμικά αυτοκίνητα, θα φέρουν εμπόδια και στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης, στην εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Θεωρούν ότι θα πρέπει να αφιερώσουν εκτεταμένα κεφάλαια και επενδύσεις στην εξέλιξη των θερμικών κινητήρων -ώστε αυτοί να πληρούν τις νέες προδιαγραφές-, τα οποία θα στερήσουν από την εξέλιξη των συστημάτων ηλεκτροκίνησης. Έτσι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα περάσουν σε δεύτερο ρόλο, ενώ οι επενδύσεις τους στην ηλεκτροκίνηση αποσκοπούν στο αντίθετο.
Για τους τέσσερις αυτούς λόγους, κεντρικοί φοροίς των Ευρωπαίων κατασκευαστών, όπως ο ισπανικός ANFAC, εκτιμούν ότι οι προδιαγραφές Euro7 θα βάλουν τέλος «στην πλειοψηφία των αυτοκινήτων που παράγονται σήμερα» και παρουσιάζουν ένα «αληθινό ρίσκο για το κλείσιμο εργοστασίων και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας». Κι έτσι, ζητούν αναθεώρηση των όρων της νόρμας του 2025.