Αποκλειστικό: Τι αλλάζει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα;

used-cars-truck1

Οι τιμές τους θα μειωθούν αισθητά σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr.

Ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μετά από το τελεσίγραφο της Κομισιόν προς την Ελλάδα ώστε να γλιτώσει η χώρα μας από περαιτέρω περιπέτειες αλλά και από «τσουχτερά» πρόστιμα.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έχει ήδη έτοιμο το νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με την δραστική μείωση των δασμών μέσω της υιοθέτησης ενός συστήματος που μάλλον θυμίζει το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης και τις επόμενες ώρες ή ημέρες θα το καταθέσει στη Κομισιόν!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πιο συγκεκριμένα οι εισαγωγείς των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλα κράτη μέλη θα εισάγουν τα οχήματα στη χώρα μας και κατόπιν θα καταθέτουν μία αίτηση στο Τελωνείο την οποία και θα επεξεργάζεται η Υπηρεσία Αξιών ώστε να μπορέσει να προσδιορίσει την ακριβή υπολειμματική αξία του εκάστοτε οχήματος καταργώντας αυτομάτως τον ισχύον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης.

Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε ότι αν σε ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σήμερα το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται 3.000 ευρώ με τον νέο τρόπο υπολογισμού οι δασμοί που θα καταβάλλει ο έμπορος ή ο ιδιώτης καταναλωτής μπορεί να περιορίζεται σε 500 έως 800 ευρώ! Δηλαδή το όφελος για εκείνον που θα εισάγει κάποιο μεταχειρισμένο από άλλο κράτος μέλος θα είναι για το παραπάνω αυτοκίνητο θα ανέρχεται από 2.200 έως 2.500 ευρώ!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η διαδικασία περιλαμβάνει τα εξής στάδια: Ο εισαγωγέας μεταχειρισμένου οχήματος θα καταθέτει αίτηση υπολογισμού του Τέλους ταξινόμησης σύμφωνα με την υπολειμματική αξία. 

Στη συνέχεια την αίτηση θα την παραλαμβάνει μια Ειδική Επιτροπή η οποία θα υπολογίζει το αρχικό Τέλος Ταξινόμησης που είχε το εκάστοτε μοντέλο ως καινούριο και θα υπολογίζει την απομείωση λόγω παλαιότητας. Κατόπιν θα διανεργείται έρευνα στην εγχώρια αγορά για την αξία λιανικής του εκάστοτε μοντέλου ώστε η συνολική αξία του εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος (αγορά και δασμοί) να μην υπερβαίνει την μέση αξία των αντίστοιχων εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Με αυτό τον τρόπο θα καταγράφεται μεγάλη μείωση στους δασμούς των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και ιδίως των μοντέλων με υψηλά τιμολόγια...

Ιδιαίτερα οφελημένα αναμένεται να είναι τα αυτοκίνητα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν την 1/1/2016 καθώς οι δασμοί σε αυτά τα αυτοκίνητα ήταν ιδιαίτερα υψηλοί και βέβαια όσο πιο ακριβά θα είναι τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ τόσο υψηλότερο θα είναι το οικονομικό όφελος για τον εισαγωγέα τους!

Τα στελέχη της πολιτικής ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να υπενθυμίσουμε ότι είχαν ζητήσει από την Κομισιόν μια επιπλέον δίμηνη παράταση στο τελεσίγραφο της ΕΕ ώστε να ολοκληρώσουν τον νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης ώστε να μην προχωρήσουν οι διαδικασίες επιβολής προστίμου στην Ελλάδα αλλά και εξαιτίας της τοποθέτησης του νέου υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Χρίστου Δήμα στην θέση του Χάρη Θεοχάρη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης όπως φαίνεται θα θυμίζει το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης όπου οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατέθεταν μία αίτηση και κατόπιν μια ειδική επιτροπή αποφάσιζε το τελικό ύψος των δασμών που έπρεπε να καταβάλλει ο αιτούντας ωστόσο η εν λόγω διαδικασία ήταν πολύ χρονοβόρα και καθυστερούσαν πάρα πολύ οι εκτελωνισμοί των οχημάτων. Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρουμε ότι κάποιες αιτήσεις υπολογισμού των δασμών με Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης περνούσαν από την Ειδική Επιτροπή μετά από πολλούς μήνες!

Το νέο σύστημα σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν θα είναι τόσο χρονοβόρο και η υπολειμματική αξία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα υπολογίζεται σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Την ίδια στιγμή η κατάργηση του Περιβαλλοντικού Τέλους θεωρείται σχεδόν σίγουρη καθώς αν η χώρα μας θέλει να την διατηρήσει θα πρέπει να την επιβάλλει και σε όλα τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 5 και Euro 4 θα έπρεπε να πληρώσουν 3.000 ευρώ και 1.000 ευρώ αντίστοιχα! Επειδή λοιπόν κάτι τέτοιο είναι απίθανο να συμβεί για αυτό τον λόγο έχει προταθεί η κατάργηση του Περιβαλλοντικού Τέλους. Μόλις συμβεί το παραπάνω αυτομάτως όμως θα ανάψει το «πράσινο φως» για την εισαγωγή παλαιότερων αυτοκινήτων Euro 5 και Euro 4 γεγονός που θα χειροτερέψει το μέσο όρο ηλικίας του στόλου των αυτοκινήτων της Ελλάδας ο οποίος αυτήξ τη στιγμή ανέρχεται στα 17 έτη και αποτελεί τον γηραιότερο στόλο οχημάτων σε όλη την ΕΕ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επίσης την παραπάνω κατάσταση αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω και η κατάργηση της απαγόρευσης εισαγωγής αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 3 ή και παλαιότερες.

Η μείωση των δασμών σε συνδυασμό με την κατάργηση του Περιβαλλοντικού Τέλους αναμένεται να μειώσουν τις τιμές των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατά τουλάχιστον 1.300 ευρώ στα μικρά αυτοκίνητα ενώ στα οχήματα υψηλότερων αξιών το όφελος μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 10.000 ευρώ.

Μία διάταξη από το παρελθόν!

Κατά το παρελθόν υπήρχε σχετική διάταξη στον τελωνειακό κώδικα για τον υπολογισμό της υπολειμματικής αξίας του τέλους ταξινόμησης, η οποία διάταξη, καταργήθηκε μαζί με αυτή του ιστορικού τέλους ταξινόμησης το 2019.

Η εν λόγω διάταξη ίσχυσε από το 2004 έως και το 2019 και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Σε περίπτωση που ο κάτοχος μεταχειρισμένου επιβατικού αυτοκίνητου δεν αποδέχεται το ποσό του τέλους ταξινόμησης που προσδιορίζεται με βάση τους συντελεστές που προσδιορίζονται με τις διατάξεις του άρθρου 121 τότε η φορολογητέα αξία προσδιορίζεται από την επιτροπή σε τρόπο ώστε το προς καταβολή τέλος ταξινόμησης να ισούται με το υπολειπόμενο ποσό του τέλους αυτού που ενσωματώνεται σε όχημα της αυτής μάρκας, τύπου και συστήματος κίνησης ή ελλείψει αυτών σε όχημα παρόμοιο ή παρεμφερές, το οποίο έχει τεθεί σε κυκλοφορία στην Ελλάδα κατά το αυτό έτος της πρώτης κυκλοφορίας του αυτοκίνητου σε κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για την εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης του αυτοκίνητου προηγείται εξέταση από επιτροπές εμπειρογνωμόνων, που συγκροτούνται στην έδρα των Τελωνειακών Περιφερειών και αποτελούνται από έναν εκπρόσωπο της Τελωνειακής Περιφερείας και τον κάτοχο του οχήματος ή τον εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του. Για την εξέταση του οχήματος από τις παραπάνω επιτροπές των εμπειρογνωμόνων απαιτείται αίτηση του ενδιαφερομένου και καταβολή παραβόλου, το ύψος του οποίου καθορίζεται με απόφαση Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.

Με όμοια απόφαση καθορίζονται τα στοιχεία που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τις επιτροπές αυτές για την εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης του αυτοκινήτου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.»

Βάσει της τότε διάταξης, αν η αγορά ενός αυτοκινήτου στην Γερμανία ήταν 10.000 ευρώ και το αναλογούν τέλος ταξινόμησης ήταν 3.000 ευρώ το συνολικό κόστος για τον έμπορο θα ήταν 13.000 ευρώ. Ο ίδιος έμπορος, αν εκτιμούσε ότι το ίδιο αυτοκίνητο πωλείται στην ελληνική αγορά 12.000 ευρώ, μπορούσε να ζητήσει τον προσδιορισμό του τέλους ταξινόμησης σε χαμηλότερο επίπεδο, ώστε το συνολικό κόστος του αυτοκινήτου του να φθάσει στα 12.000 και όχι στα 13.000 ευρώ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ