Οι νέοι δρόμοι της Αθήνας που θα δώσουν τέλος στο κυκλοφοριακό χάος -Τι προτείνουν οι ειδικοί
Η Επιστημονική Επιτροπή Οδικών Μεταφορών του ΣΕΣ πρότεινε λύσεις για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού αλλά και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Λύσεις για την εξομάλυνση των μετακινήσεων των οδηγών και την προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας πρότεινε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) και οι Επιστημονικές του Επιτροπές, στο πλαίσιο της Ημερίδας «Οι συγκοινωνιολόγοι συζητούν και προτείνουν: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές» η οποία πραγματοποιείται τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025.
Σύμφωνα με τις θέσεις της της Επιστημονικής Επιτροπής Οδικών Μεταφορών, καθοριστική συμβολή στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους της Αθήνας μπορούν να έχουν ορισμένα νέα περιφερειακά δίκτυα που θα αποσυμφορήσουν τους οδικούς άξονες στο κέντρο της πρωτεύουσας.
BUY NOW
Τα βασικά έργα που προτάσσει ο ΣΕΣ είναι:
- Η επέκταση των αυτοκινητοδρόμων της Αττικής (κλάδοι προς Ραφήνα, Ελληνικό, Δυτική Περιφερειακή)
- Η κατασκευή αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Ελευσίνα-Οινόφυτα
- Η ανισοπεδοποίηση ισόπεδων σηματοδοτούμενων κόμβων σε πολύ κρίσιμους κύριους οδικούς άξονες εντός της Αττικής (π.χ. Λεωφ. Βουλιαγμένης)
- Η βελτίωση της κυκλοφοριακής ικανότητας της Λεωφ. Κηφισού (πέρα των μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας και των συμβάντων)
- Η επέκταση της Λεωφ. Κύμης
Επιπλέον, η Επιστημονική Επιτροπή κατέθεσε προτάσεις για επεμβάσεις βελτίωσης αστικών οδικών υποδομών, που θα συμβάλουν στη ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Όπως αναφέρθηκε, σχεδόν το 50% των θανάτων από οδικά ατυχήματα συμβαίνουν εντός αστικών περιοχών. Κρίνει, λοιπόν, ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη να εκπονηθούν μελέτες επιθεώρησης οδικής ασφάλειας (Επ.Ο.Α.) σε όλους τους δήμους της χώρας.
Η επιτροπή αναφέρει ότι το πρώτο στάδιο των μελετών θα αφορά τον εντοπισμό των προβλημάτων οδικής ασφάλειας και σε γενικές προτάσεις παρεμβάσεων, ενώ στο δεύτερο στάδιο τα μέτρα θα εξειδικεύονται και θα προτείνονται στοχευμένες παρεμβάσεις βελτίωσης σε συνδυασμό και με μέτρα αναβάθμισης της βιώσιμης κινητικότητας.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι παρόλο που από το 2006 έχουν εκπονηθεί τεχνικές οδηγίες καθορισμού ορίων ταχύτητας στο Εθνικό Οδικό δίκτυο, αυτές δεν έχουν αξιοποιηθεί. Σήμερα στην πλειονότητα των οδικών αξόνων, το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας δεν είναι σαφές καθώς η κατακόρυφη σήμανση είναι ανεπαρκής, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου το αναγραφόμενο όριο στις πινακίδες του ΚΟΚ είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό που επιτρέπουν τα υφιστάμενα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οδικού δικτύου.
Συνεπώς, η επιτροπή επισημαίνει ότι κρίνεται επιτακτική η ανάγκη να δρομολογηθεί η εκπόνηση μελετών καθορισμού ορίων ταχύτητας για το σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας και να προγραμματιστεί η άμεση τοποθέτηση κατακόρυφης σήμανσης επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας μετά την εκπόνηση της σχετικής οριστικής μελέτης.
Ο ΣΕΣ επιδοκιμάζει τη μείωση του ορίου ταχύτητας εντός της οικιστικής ζώνης σε 30 χλμ./ώρα (όπως προβλέπεται στο νέο κυρωτικό πλαίσιο του ΚΟΚ), ενώ επισημαίνει την ανάγκη δημιουργίας Μητρώου Οδικών Υποδομών που θα περιλαμβάνει ανά οδικό τμήμα ενδεικτικά και όχι περιοριστικά:
- αναλυτικά στοιχεία γεωμετρίας (στοιχεία χάραξης, διατομή κλπ)
- στοιχεία του υφιστάμενου οδικού εξοπλισμού και του παρόδιου χώρου (ιστοί οδοφωτισμού, στηθαία ασφαλείας, πινακίδες, γέφυρες και λοιπά τεχνικά έργα)
- διαθέσιμα στοιχεία κυκλοφοριακών φόρτων
Το 2015 έγινε μια πρώτη προσπάθεια δημιουργίας βάσης δεδομένων από την Εγνατία Οδό με το πρόγραμμα ΜΕΒΟΑ (Μελέτες Επεµβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΜΕΒΟΑ για 15.000 χλμ. εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, η οποία αφενός χρήζει αναθεώρησης και αφετέρου ουδέποτε αξιοποιήθηκε.
Έμφαση δόθηκε και στην ολοκληρωμένη εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια (2021-2030), στην εντατικοποίηση και τον εκσυγχρονισμό της αστυνόμευσης, και σε δράσεις ενημέρωσης σε σχολεία και σε άλλες ομάδες υψηλού κινδύνου ατυχημάτων.