Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προς ΕE: Οι στόχοι εκπομπών CO2 απειλούν τη βιωσιμότητά μας

αυτοκίνητα σε δρόμο

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ζητάει την άμεση λήψη μέτρων για την αποφυγή των εξουθενωτικών προστίμων που ανέρχονται σε πολλά δισεκατομμύρια ευρώ.

Κραυγή αγωνίας υψώνει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ζητώντας από την Ευρωπαϊκή Ένωση την άμεση λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του δυσανάλογου κόστους της μη συμμόρφωσης με τους στόχους CO2 για τα αυτοκίνητα και τα επαγγελματικά οχήματα το 2025.

Όπως επισημαίνει η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η επιβράδυνση της ζήτησης για μηδενικών ρύπων οχήματα εκτροχιάζει κάθε προσπάθεια συμμόρφωσης με τους στόχους ρύπων, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής υψηλών προστίμων που θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας, και στην ικανότητά της να διατηρήσει τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
acea

Σύφμωνα με την ACEA, ο υφιστάμενος μηχανισμός θα έχει τις εξής συνέπειες για την αυτοκινητοβιομηχανία:

- Πληρωμή προστίμων που εκτιμάται ότι ανέρχονται σε περίπου 16 δισεκατομμύρια ευρώ σε επίπεδο βιομηχανίας. Αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να είχαν επανεπενδυθεί στην παραγωγή και τις θέσεις εργασίας. Παρόλο που τα πρόστιμα αναμένονται μετά το 2025 (μετά τον υπολογισμό και την επαλήθευση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2026), οι εταιρείες θα χρειαστεί να πραγματοποιήσουν οικονομικούς διακανονισμούς, κάτι που σημαίνει ότι αυτά τα κεφάλαια δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επανεπένδυση.

- Περιορισμός της παραγωγής και πωλήσεων αυτοκινήτων και επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάτι που πιθανόν να επιφέρει κλείσιμο εργοστασίων και ανεργία, προκειμένου να αντισταθμισθεί ο μικρότερος αριθμός των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά και να επιτευχθούν έτσι οι στόχοι μείωσης CO2 για κάθε κατασκευαστή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

- Συνεργασία με άλλους κατασκευαστές που οδηγεί σε πληρωμές προς ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινητοβιομηχανιών εκτός ΕΕ, με αποτέλεσμα να προκληθεί μεγάλη ζημιά για τη βιομηχανία της Ευρώπης.

- Πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές ώστε να παραχθεί ο απαραίτητος αριθμός μηδενικών ρύπων οχημάτων για την αποφυγή των υπέρογκων προστίμων. Ένα τέτοιο σενάριο θα οδηγήσει σε:

α) διαστρέβλωση της αγοράς μεταχειρισμένων ηλεκτρικών που ήδη έχουν χαμηλή υπολειμματική αξία

β) υπονόμευση της κερδοφορίας των κατασκευαστών, υποβαθμίζοντας την ανταγωνιστικότητά τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως επιβεβαίωσε η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι κατασκευαστές πωλούσαν τα ηλεκτρικά οχήματα με ζημία, οπότε η περαιτέρω πίεση στις τιμές θα έθετε σε κίνδυνο την ικανότητα της βιομηχανίας να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

αυτοκίνητα

Η αυτοκινητοβιομηχανία ζητάει από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να εξετάσουν δύο επιλογές:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

α) Το 2025 η συμμόρφωση με τον στόχο εκπομπών ρύπων να αφορά το 90% των ταξινομήσεων και το 2026 το 95% ταξινομήσεων.

β) Να εισαχθεί ένας μέσος μηχανισμός συμμόρφωσης για τα έτη 2025-2029.

Η ΑCEA δηλώνει ότι συμφωνεί με την πρόθεση της ΕΕ να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλα μηδενικών ρύπων, αλλά ζητάει οι όποιες ενέργειες να μη γίνουν άμεσα και να λαμβάνουν υπόψην τις ανάγκες της αυτοκινητοβιομηχανίας ώστε να μην υπονομευθεί η ανταγωνιστικότητά της.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ