Η παραδοσιακή μεταλλική πτυσσόμενη κεραία που φρόντιζε ώστε να λειτουργεί το ραδιόφωνο έχει εκλείψει στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Γιατί όμως;
Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί θα θυμούνται σίγουρα την μεγάλη μεταλλική πτυσσόμενη κεραία που έφεραν τα αυτοκίνητα μέχρι και πριν από κάποια χρόνια. Δεδομένου και του στόλου αυτοκινήτων της Ελλάδας που φτάνει σε μέσο όρο τα 17 χρόνια, η μεταλλική κεραία αποτελεί λογικά μια γνώριμη εικόνα και για τους νεότερους οδηγούς.
Η μεταλλική τηλεσκοπική κεραία, για την λήψη ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων στο αυτοκίνητο, έκανε την εμφάνισή της πριν από έναν αιώνα. Ήταν τότε που η τεχνολογία είχε ωριμάσει αρκετά για να επιτρέψει στο ραδιόφωνο να μπει και στο αυτοκίνητο.
BUY NOW
Η πρώτη εταιρεία που παρουσίασε ραδιόφωνο ήταν η Chevrolet το 1922, το οποίο ήταν τεράστιο σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα, όπως τεράστια ήταν και η κεραία του, η οποία, σύμφωνα με αναφορές, καταλάμβανε σχεδόν ολόκληρη την οροφή του αυτοκινήτου.
Το πρώτο εμπορικά διαθέσιμο και πιο αξιοποιήσιμο ραδιόφωνο ήρθε μερικά χρόνια αργότερα και ονομαζόταν Motorola 5T71. Ή επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη που σύντομα έδωσε το όνομά του και στην εταιρία που το κατασκεύαζε, η οποία ήταν τότε γνωστή ως Galvin Manufacturing Corporation.
Με μήκος μεταξύ 75-90 εκατ. -όσο μακρύτερη τόσο καλύτερη ήταν η λήψη του σήματος, οι μεταλλικές κεραίες των αυτοκινήτων προβλημάτιζαν επί δεκαετίες ολόκληρες τους κατασκευαστές, οι οποίοι έπρεπε να τις τοποθετήσουν σε ένα σημείο του αυτοκινήτου που να έχει αρκετά μεγάλο ύψος για να τις «φιλοξενήσει» μέσα τους παρά το γεγονός ότι ήταν πτυσσόμενες.
Το παραπάνω σημείο βρισκόταν συνήθως στο εμπρός αριστερό ή πίσω φτερό ή στην εμπρός αριστερή κολώνα της οροφής. Αρχικά οι μεταλλικές αυτές κεραίες αναπτύσσονταν χειροκίνητα ενώ αργότερα ακολούθησαν και παραδείγματα με ηλεκτρικό μηχανισμό.
Για τον περιορισμό του μεγέθους της κεραίας, η πρόοδος της τεχνολογίας ήταν αυτή που έσωσε για μία ακόμη φορά τη λύση στους κατασκευαστές. Οι κατασκευαστές τις αντικατέστησαν σταδιακά με σημαντικά πιο κοντές κεραίες, με μήκος μόλις μερικά εκατοστά, οι οποίες βελτίωναν παράλληλα και την αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου. Το κλειδί στην μείωση του μήκούς ήταν η περιέλιξη σύρματος γύρω από μία ράβδο, η οποία δίνει έτσι τη δυνατότητα σε μια κεραία να έχει σημαντικά μικρότερο μήκος.
Τα τελευταία χρόνια την εμφάνισή τους έχουν κάνει οι πολύ συμπαγείς σε μέγεθος κεραίες, οι οποίες τοποθετούνται στην οροφή και μοιάζουν με «πτερύγιο καρχαρία» (shark fin). Μάλιστα οι δέκτες σήματος αυτού του τύπου, φέρουν εσωτερικά ηλεκτρονικά και περισσότερες από μία κεραίες, οι οποίες είναι σε θέση να λαμβάνουν ξεχωριστά η καθεμιά αναλογικό ή ψηφιακό σήμα, σήμα από δορυφόρο, δεδομένα internet και κινητής τηλεφωνίας.
Οι εν λόγω δέκτες φέρουν και σε αυτή την περίπτωση χάλκινο «τυλιγμένο» σύρμα που παίζει τον ρόλο της κεραίας και μειώνει σε μεγάλο βαθμό το μέγεθός της. Οπότε η παραδοσιακή κεραία δεν εξαφανίστηκε ολοκληρωτικά, αλλά «μεταλλάχθηκε» βάσει και της προόδου της τεχνολογίας, μίκρυνε δραστικά σε μέγεθος και άλλαξε το σχήμα της.