Σε κρίσιμη κατάσταση μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία -Ποιος κατασκευαστής παλεύει να κρατηθεί στη ζωή;
Την κάτω βόλτα φαίνεται ότι έχει πάρει μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που στόχευε να δραστηριοποιηθεί εμπορικά και στην Ευρώπη.
Με αβεβαιότητα ατενίζει το μέλλον η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Neta, η οποία έγινε πρόσφατα γνωστή για την εγγύηση εφ’όρου ζωής που πρόσφερε στα μοντέλα της.
Σύμφωνα με κινεζικά δημοσιεύματα, πριν από λίγες εβδομάδες βρέθηκε στο επίκεντρο έντονης κριτικής μετά την αποκάλυψη ότι καθυστερούσε τις πληρωμές μισθών στους εργαζομένους της, ενώ προ ολίγω ημερών διέρρευσε ότι προχώρησε σε περικοπές μισθών σε σχεδόν όλα τα τμήματά της, συμπεριλαμβανομένων του R&D, των πωλήσεων και του μάρκετινγκ.
BUY NOW
Επιπλέον, το εργοστάσιό της στην πόλη Tongxiang σταμάτησε την παραγωγή οχημάτων για ένα διάστημα περίπου 15 ημερών. Σημειώνεται ότι πρόκειται για το βασικό εργοστάσιο της εταιρείας, με προγραμματισμένη ετήσια παραγωγική δυναμικότητα 200.000 μονάδων.
Είχε προηγηθεί η αναβολή των εισφορών κοινωνικών ασφαλίσεων και της καταβολής των ετήσιων μπόνους. Τότε, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Neta, Zhang Yong, είχε αναφέρει ότι «από το 2016, δεν έχουμε καθυστερήσει ποτέ τους μισθούς/μπόνους/κοινωνική ασφάλιση των υπαλλήλων. Πέρυσι ήταν μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά, και δεν σκεφτήκαμε να μειώσουμε τους μισθούς ή να απολύσουμε εργαζόμενους. Ίσως ένας μικρός αριθμός υπαλλήλων στην εταιρεία δεν έχει συνηθίσει τις δύσκολες εποχές».
Η Νeta ιδρύθηκε το 2018 από την Hozon Autο ως ένας mainstream κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων, και κατασκεύαζε προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα όπως το Neta V, κάτι που το 2022 της επέτρεψε να ξεπεράσει σε επίπεδο εμπορικών επιδόσεων μάρκες όπως η Li Auto, η Nio και η Xpeng, με πωλήσεις άνω των 150.000 οχήματων. Τότε η Neta αποφάσισε να επαναπροσδιορίσει την εμπορική της στόχευση, λανσάροντας πιο premium και προηγμένα μοντέλα με υψηλότερες τιμές.
Η προσπάθεια της Neta να στοχεύσει στην αγορά πολυτελών ηλεκτρικών οχημάτων αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη, με τις πωλήσεις της εταιρείας να σημειώνουν μεγάλη πτώση στην Κίνα. Από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024, η Neta παρέδωσε 53.853 οχήματα σε εγχώριο επίπεδο, επιτυγχάνοντας κάτω από το 30% του ετήσιου στόχου πωλήσεών της. Η εταιρεία, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες, δεν δημοσίευσε τα στοιχεία πωλήσεων του Οκτωβρίου.
Σύμφωνα, βέβαια, με γνώστες της κινεζικής αγοράς ΙΧ, τον περασμένο μήνα οι πωλήσεις της περιορίστηκαν σε 4.500 οχήματα, 40% λιγότερα συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2023.
Η μητρική εταιρεία της Neta, Hozon Auto, επλήγη από αύξηση των καθαρών ζημιών της στην Κίνα από το 2021 έως το 2023. Οι ζημίες ανήλθαν σε 4,84 δισεκατομμύρια γιουάν (636 εκατομμύρια ευρώ) το 2021, τα 6,67 δισ. γουάν (875 εκ. ευρώ) το 2022 και 6,87 δισ. γουάν (903 εκ.ευρώ) το 2023. Όσον αφορά το ταμειακό απόθεμα της εταιρείας, αυτό ανερχόταν σε 2,83 δισεκατομμύρια γιουάν (371 εκ. ευρώ).
Κινεζικά δημοσιεύματα εκτιμούν ότι η Neta έχει περιέλθει σε ιδιαίτερα δυσμενή κατάσταση, με τις πωλήσεις της στην Κίνα να σημειώνουν συνεχή πτώση. Σωσίβιο για την εταιρεία θα μπορούσαν να αποτελέσουν οι ξένες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται (Κεντρική Ασία, Νοτιοανατολική Ασία, Λατινική Αμερική και Νότια Αφρική. Στόχος της Neta ήταν να δραστηριοποιηθεί και στην Ευρώπη, αλλά φαίνεται ότι αποθαρρύνθηκε από τους πρόσθετους δασμούς που επέβαλε η ΕΕ στις εισαγωγές ηλεκτρικών ΙΧ από την Κίνα.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ