Η νέα Γραμμή 4 του Μετρό σε συνδυασμό με την επέκταση της Γραμμής 2 προς Δυτική Αττική, θα δώσει τέλος στην απομόνωση που γνωρίζουν σήμερα ορισμένες περιοχές της πρωτεύουσας.
Στο Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο θα ανοίξει τις πύλες του στις 30 Νοεμβρίου, συγκεντρώνεται αυτή τη στιγμή το ενδιαφέρον αναφορικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς σε επίπεδο αστικών συγκοινωνιών. Την ίδια ώρα, βέβαια, έντονη κινητικότητα επικρατεί και στην Αθήνα, με φόντο την επόμενη μέρα του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της.
Στο επίκεντρο βρίσκονται δύο μεγάλα έργα. Αφενός η νέα Γραμμή 4 του Μετρό, που σε πρώτη φάση θα ενώσει το Άλσος Βεϊκου με το Γουδή, και αφετέρου η επέκταση της Γραμμής 2 προς Δυτική Αττική.
BUY NOW
Αμφότερα τα έργα του Μετρό θα επιτρέψουν σε ορισμένες απομονωμένες, σήμερα, περιοχές να αποκτήσουν σύνδεση με τα μέσα σταθερής τροχιάς, καθιστώντας τις μετακινήσεις των κατοίκων τους θεαματικά ταχύτερες και ευκολότερες.
Το έργο που βρίσκεται σε φάση υλοποίησης είναι η Γραμμή 4, μια υποδομή κομβικής σημασίας για την Αθήνα, καθώς θα εξυπηρετεί 350.000 πολίτες, μέσω 15 σύγχρονων σταθμών και σιδηροδρόμου διπλής τροχιάς 12,8 χλμ.
Οι σταθμοί θα είναι οι εξής: Άλσος Βεϊκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Το μηχάνημα διάνοιξης σηραγγών «Αθήνα», έχοντας ως αφετηρία την Κατεχάκη, έχει σκάψει πάνω από 2 χλμ. και φαίνεται ότι έχει φτάσει κάτω από τον σταθμό Ζωγράφου.
Σύμφωνα με εξαγγελίες, το εν λόγω TBM μηχάνημα θα ολοκληρώσει τα 5 χλμ. μέχρι τον Ευαγγελισμό μέχρι το τέλος του 2025, ενώ το έτερο μηχάνημα, η «Νίκη», προβλέπεται να έχει διανοίξει τα 7,1 χλμ. από τη Βεΐκου στον Ευαγγελισμό μέχρι το τέλος του 1ου εξαμήνου του 2026.
Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Δυτική Αττική βρίσκεται σε πιο πρώιμο στάδιο, καθώς «τρέχει» ακόμα (σ.σ. ξεκίνησε στις 3 Μαϊου 2023) ο διαγωνισμός με ισχυρούς διεκδικητές ορισμένους από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές. Εκκρεμεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, με εκτιμώμενη έναρξη κατασκευής το 2026 και ολοκλήρωση το 2031.
Η επέκταση της «Κόκκινης Γραμμής» προς τη Δυτική Αττική περιλαμβάνει γραμμή μήκους 4 χλμ. και τους 3 νέους σταθμούς Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο.
Ο Σταθμός «Παλατιανή» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει 2 εισόδους εκατέρωθεν της Οδού Θηβών.
Ο Σταθμός «Ίλιον» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών και διαθέτει 2 εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών και πρόβλεψη σύνδεσης/μετεπιβίβασης επιβατών με τον ομώνυμο Σταθμό της μελλοντικής επέκτασης της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
Ο Σταθμός «Άγιος Νικόλαος» χωροθετείται κάτω από το τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήμα του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγ. Νικολάου.
Στην Παλατιανή θα κατασκευαστεί και ένας σταθμός μετεπιβίβασης σε παρακείμενο χώρο εφαπτόμενο στον Σταθμό «Παλατιανή» μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Ικονίου με υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων τριών επιπέδων και χωρητικότητας 150 ΙΧ, με άμεση σύνδεση με τον Σταθμό.
Η σύμβαση περιλαμβάνει και την επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα σε γειτονική όμορη περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας.
Η παράδοση του έργου στο επιβατικό κοινό θα σηματοδοτήσει τη μείωση των χρόνων μετακίνησης από το κέντρο της Αθήνας στη Δυτική Αττική (και αντίστροφα), καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το δρομολόγιο Ίλιον-Σύνταγμα θα εκτελείται σε 20 λεπτά, και το Ίλιον-Ομόνοια σε 15 λεπτά.
Θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ ο αριθμός των κατοίκων της περιοχής που θα εξυπηρετούνται από τους 3 νέους σταθμούς σε ακτίνα 500 μέτρων από την κατοικία τους υπολογίζεται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας σε περίπου 5.000.