Η εμπορικά δύσκολη περίοδος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι αυξημένες τιμές και ο κινεζικός ανταγωνισμός υψώνουν ανυπέρβλητα εμπόδια ακόμα και για μια εταιρεία με τη φήμη και τη μακρά περίοδο ανάπτυξης της Porsche.
Η εταιρεία του Zuffenhausen παρατηρεί συνεχιζόμενη πτώση στις πωλήσεις της, η οποία στο πρώτο εννιάμηνο του 2024 έφτασε στο 7%. Συγκεκριμένα, οι παγκόσμιες παραδόσεις αυτοκινήτων με το σήμα της Porsche από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024 έφτασαν τις 226.000 μονάδες.
Σημαντικό ρόλο στην εμπορική αυτή κάμψη της γερμανικής εταιρείας έπαιξε η ζήτηση στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά της Porsche. Στην τεράστια ασιατική χώρα η πτώση άγγιξε το 29% σε σχέση με το ίδιο εννιάμηνο του 2023, επηρεάζοντας σημαντικά τα συνολικά αποτελέσματα.
BUY NOW
Τα βασικά προβλήματα, που έχουν επιφέρει αυτή την κάμψη, ξεκινούν από την Porsche Taycan. Το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Porsche, αν και αρχικά διέγραφε λαμπρή εμπορική πορεία, τώρα έχει μειωμένη ζήτηση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Στην Κίνα, επιπλέον, η Taycan αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από τοπικά ηλεκτρικά μοντέλα καθώς -ήδη με πέντε χρόνια στην αγορά- θεωρείται πλέον «παλιό» μοντέλο, ενώ η αγορά των EV γενικότερα δείχνει σημάδια κορεσμού.
Περνώντας στη νέα Porsche Macan, η δεύτερη γενιά του συμπαγούς SUV της Στουτγάρδης είναι αποκλειστικά ηλεκτρική - και αυτό σημαίνει ότι είναι κατά 22% ακριβότερη σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το υψηλότερο κόστος, η αρνητική στάση των καταναλωτών απέναντι στα EV στην Ευρώπη και η σταδιακή μετάβαση από τη μία γενιά στην άλλη πλήττουν τις πωλήσεις.
Γιατί, όμως, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιμετωπίζονται πλέον με μειωμένο εμπορικό ενδιαφέρον από τους καταναλωτές; Αρχικά, μια πρώτη αιτία είναι ότι τα συστήματα ηλεκτροκίνησης -και ειδικά οι μπαταρίες- ανεβάζουν το κόστος των μοντέλων, μειώνοντας την προσιτότητα για τους καταναλωτές.
Μια δεύτερη παράμετρος είναι το αρνητικό κλίμα για τα EV που παρατηρείται στην Ευρώπη. Οι καταναλωτές εμφανίζουν αυξανόμενες ανησυχίες για την ηλεκτροκίνηση, όπως για την επάρκεια υποδομών φόρτισης και τη διάρκεια ζωής των μπαταριών.
Μια τρίτη πτυχή του προβλήματος είναι ο ανταγωνισμός. Στην Κίνα, οι τοπικοί κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων προσφέρουν φθηνότερες και πιο καινοτόμες επιλογές.
Σε αυτό το αρνητικό κλίμα, λοιπόν, η Porsche εξακολουθεί να εμμένει στην επιθετική της στρατηγική ηλεκτροκίνησης, με στόχο να ενσωματώσει περισσότερα EV στη γκάμα της. Παρότι η μεταβατική αυτή περίοδος δείχνει ότι τα EV δεν διατηρούν την ίδια εμπορική δυναμική με τα παραδοσιακά μοντέλα.
Φυσικά, η κατάσταση της Porsche χτυπά το καμπανάκι και για άλλες πολυτελείς μάρκες που επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση. Αν η ζήτηση για EV δεν αυξηθεί με ταχύτερους ρυθμούς ή αν συνεχίσουν να υπάρχουν αρνητικές απόψεις για αυτά, οι εμπορικές επιδόσεις των ηλεκτρικών μοντέλων μπορεί να πλήξουν τα έσοδα και άλλων κατασκευαστών.