Γιατί επιλέγουμε πάντα την πιο αργή λωρίδα κυκλοφορίας - Τι απαντά η επιστήμη

Κίνηση αυτοκινήτων

Εάν έχετε νιώσει ποτέ ότι βρίσκεστε στην πιο αργή λωρίδα κατά τη διάρκεια μιας κυκλοφοριακής συμφόρησης, δεν είστε ο μόνος.

Ειδικά σε αστικό τοπίο, είναι καθημερινό να βρίσκεσαι κολλημένος στην κίνηση. Και σχεδόν πάντα, οι περισσότεροι έχουν την αίσθηση πως η λωρίδα στην οποία βρίσκονται, είναι αυτή που κινείται λιγότερο ομαλά, κάτι που είναι αρκετά εκνευριστικό.

Ωστόσο, σύμφωνα με μία νέα μελέτη, πρόκειται για μια οπτική ψευδαίσθηση που προκαλείται από έναν συνδυασμό ψυχολογικών και μαθηματικών παραγόντων. Αυτή η αίσθηση ότι η διπλανή λωρίδα κινείται πάντα πιο γρήγορα είναι ακριβώς αυτό – απλά αίσθηση, όχι πραγματικότητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πραγματικότητα είναι ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, όλες οι λωρίδες κινούνται με παρόμοια ταχύτητα.

Αυτό είναι το αποτέλεσμα της κούρασης, του άγχους και της απογοήτευσης που συσσωρεύονται κατά τη διάρκεια της κυκλοφοριακής συμφόρησης, που διαστρεβλώνουν την αντίληψή μας για το χρόνο και την ταχύτητα.

Με άλλα λόγια, όσο περισσότερο χρόνο περνάτε στην κίνηση, τόσο πιο πιθανό είναι να πιστεύετε ότι οι οδηγοί γύρω σας είναι πιο τυχεροί από εσάς.

Τα μαθηματικά παίζουν επίσης θεμελιώδη ρόλο σε αυτό το φαινόμενο. Κάποια στιγμή η λωρίδα δίπλα σας μπορεί να κινηθεί γρήγορα για λίγα λεπτά και μετά να σταματήσει, ενώ η δική σας κινείται αργά αλλά σταθερά. Έτσι στο τέλος, θα έχετε διανύσει την ίδια απόσταση, στον ίδιο χρόνο.

Ένα ανησυχητικό εύρημα από αυτή τη μελέτη είναι η αύξηση της επιθετικότητας πίσω από το τιμόνι, όταν βιώνουμε καταστάσεις αυξημένης κυκλοφορίας. Σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν από το Ινστιτούτο Κυκλοφορίας και Οδικής Ασφάλειας της Ισπανίας, σχεδόν 3 εκατομμύρια οδηγοί στη χώρα της Ιβηρικής, δείχνουν υψηλό επίπεδο επιθετικότητας κατά την οδήγηση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτός ο παράγοντας αναγκάζει τους οδηγούς να μην τηρούν την απόσταση ασφαλείας και να αλλάζουν συνεχώς λωρίδα για να προσπαθήσουν να προσπεράσουν. Σας θυμίζει κάτι αυτό; Γιατί τελικά, έχουμε πολλά περισσότερα κοινά με τους Ισπανούς απ’ ότι ίσως νομίζουμε.

Περισσότεροι από 7 στους 10 οδηγούς παραδέχονται ότι αλλάζουν λωρίδα σε μια προσπάθεια να κινηθούν πιο γρήγορα, ένας ελιγμός που όχι μόνο είναι αναποτελεσματικός, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις που θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τη δική σας ασφάλεια αλλά και άλλων οδηγών και επιβατών. Περισσότεροι από τους μισούς παραδέχονται επίσης ότι δεν τηρούν την απόσταση ασφαλείας, γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα συγκρούσεων και μπορεί να επιδεινώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, προκαλώντας το γνωστό φαινόμενο του ακορντεόν.

Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει όταν ένας ξαφνικός ελιγμός, όταν ένα όχημα προσπαθεί να αλλάξει λωρίδα, προκαλεί μια αλυσιδωτή αντίδραση που επηρεάζει όσα οχήματα βρίσκονται πίσω του, αναγκάζοντας τους οδηγούς να φρενάρουν και ως συνέπεια, να επιβραδύνουν την κυκλοφορία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η θεωρία του Braess υποστηρίζει ότι οι περισσότεροι οδηγοί επιλέγουν την ταχύτερη διαδρομή χωρίς να λάβουν υπόψη τον αντίκτυπο που θα έχει στην αύξηση της κυκλοφορίας, κάτι που εύλογα δημιουργεί συμφόρηση που τους αναγκάζει να φτάσουν με καθυστέρηση.

Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε μποτιλιάρισμα, οι καλύτεροι σύμμαχοί σας είναι η υπομονή και η προσοχή. Αναπνεύστε βαθιά, χαλαρώστε και θυμηθείτε ότι μερικές φορές ο καλύτερος τρόπος για να φτάσετε στον προορισμό σας είναι να σας καθοδηγεί η ηρεμία.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ