Η συζήτηση για το πώς θα πρέπει να ισχύσουν οι περιορισμοί στους ηλικιωμένους οδηγούς συνεχίζεται, με τους ειδικούς να εξηγούν το πόσο επηρεάζεται η ικανότητα οδήγησης από την ηλικία.
Σύμφωνα με μελέτη στη Γερμανία, ένας στους δύο κατόχους διπλώματος οδήγησης με ηλικία άνω των 75 ετών, εξακολουθεί να οδηγεί το δικό του αυτοκίνητο. Ωστόσο, αρκετοί αναρωτιούνται το πότε αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχήματος και πώς προσδιορίζονται οι ικανότητες ενός οδηγού προχωρημένης ηλικίας.
Ο αντιπρόεδρος του γερμανικού Συλλόγου Οδικής Ασφάλειας, ο κ. Siegfried Brockman, ανέφερε ότι η τρέχουσα συζητήση για περιορισμούς και αυστηρότητα στους οδηγούς άνω των 70 ετών, δεν είναι σωστή.
BUY NOW
Ο κ. Brockman ανέφερε κατηγορηματικά ότι μόνο από την ηλικία των 75 ετών και άνω, αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων που σχετίζονται με την ηλικία. Επίσης, το σώμα του κάθε ανθρώπου και ο τρόπος που γερνάει, δεν είναι ίδιος σε όλους και δεν είναι δυνατό να πούμε με βεβαιότητα ότι κάποιος δεν πρέπει πλέον να οδηγεί λόγω της ηλικίας του. Για αυτό θα πρέπει όλοι μετά τα 75 έτη να περνάνε ένα τεστ οδηγησης μαζί με κάποιον ειδικό.
Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι γιατροί θεωρούν την απαγόρευση οδήγησης ως έσχατη λύση. Για να αξιολογήσουν οι γιατροί την ικανότητα οδήγησης, χρησιμοποιούν ένα ειδικό «πρωτόκολλο φυσικής κατάστασης», αλλά οι αποφάσεις λαμβάνονται πάντα σε ατομική βάση, λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική κατάσταση της υγείας του οδηγού.
Αυτό σημαίνει ότι εάν ο οδηγός έχει κάποιο πρόβλημα υγείας, δεν είναι απαραίτητη η πλήρης απαγόρευση οδήγησης. Σε αυτή την περίπτωση, η οδήγηση είναι δυνατή εντός ορισμένων ορίων, για παράδειγμα σε αποστάσεις έως και δέκα χιλιομέτρων.
Και αυτό γιατί πολλοί ηλικιωμένοι οδηγοί οδηγούν καλά και με ασφάλεια, λόγω του ότι αποφεύγουν διαισθητικά τις επικίνδυνες καταστάσεις, προτιμούν να οδηγούν μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας και αποφεύγουν τον αυτοκινητόδρομο.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ακόμα ότι είναι πολύ σημαντικό οι νεότερες γενιές να βοηθήσουν τους ηλικιωμένους οδηγούς στην κατανόηση και εκμάθηση της λειτουργίας των σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα. Ένας μεγάλος αριθμός ηλικιωμένων οδηγών δεν τα γνωρίζει ή για κάποιο λόγο φοβάται να τα χρησιμοποιήσει και να τα συμβουλευτεί.
Ειδική κουβέντα γίνεται και για τα φάρμακα, καθώς μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια στους δρόμους. Για παράδειγμα, η δράση ενός υπνωτικού χαπιού διαρκεί μέχρι την επόμενη μέρα. Ακόμα, πρέπει να δίνεται προσοχή όταν διακόπτεται ξαφνικά η λήψη ορισμένων φαρμάκων - όπως φάρμακα για την καρδιά και την υπέρταση.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες σχολές οδήγησης στη Γερμανία πραγματοποιούν τεστ ικανότητας οδηγών και η τιμή του κυμαίνεται από 75 έως 100 ευρώ.