Το νέο κατασκευαστικό θαύμα του αιώνα: Πού σχεδιάζονται τα πρώτα πλωτά τούνελ στον κόσμο
Η νορβηγική κυβέρνηση έχει στην ατζέντα της ένα έργο-μαμούθ, το οποίο θα της επιτρέψει να φέρει πιο κοντά τις δύο άκρες της χώρας.
Εκατοντάδες είναι τα φιλόδοξα κατασκευαστικά πρότζεκτ σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά ελάχιστα μπορούν να συγκριθούν με την υποδομή που έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον της νορβηγικής κυβέρνησης προκειμένου να διευκολυνθεί το ταξίδι κατά μήκος της χώρας.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό πρότζεκτ στην ιστορία της σκανδιναβικής χώρας, που αφορά στη δημιουργία των πρώτων πλωτών τούνελ παγκοσμίως.
BUY NOW
Μπορεί η Νορβηγία να βρίθει από απαράμιλλης ομορφιάς τοπία, με πρωταγωνιστές τους παγετώνες και τα φιόρδ, αλλά τα ταξίδια στη χώρα πραγματοποιούνται μετ’ εμποδίων.
Ενδεικτικά, για την εκτέλεση της διαδρομής από την πόλη Kristiansand έως το Trondheim, μέσω της δυτικής όχθης, απαιτούνται 21 ώρες και εφτά χρήσεις ferry boat.
Στόχος της νορβηγικής κυβέρνησης είναι να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού κατά το ήμισυ, μέσω ενός φαραωνικού πρότζεκτ ύψους 37,5 δισ. ευρώ που θα καταργήσει την ανάγκη χρήσης οποιουδήποτε θαλάσσιου μεταφορικού μέσου.
Τη θέση των ferries θα πάρουν συμβατικά τούνελ αλλά και γέφυρες, ενώ θα γίνουν και έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου οδικού δικτύου. Το κορυφαίο, ωστόσο, σημείο του συνολικού πρότζεκτ είναι η δημιουργία υποβρύχιων- πλωτών τούνελ που θα βρίσκονται σε βάθος περίπου 30 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Σημειώνεται ότι αντίστοιχα πρότζεκτ δρομολογούν και άλλες χώρες, όπως η Κίνα, η Νότια Κορεά και η Ιταλία, αλλά αν η Νορβηγία ολοκληρώσει το έργο της τότε θα είναι η πρώτη χώρα που επιτυγχάνει κάτι τέτοιο. Στόχος της κυβέρνησης είναι να παραδώσει το έργο πριν το 2050.
Ειδικότερα, το νορβηγικό εγχείρημα περιλαμβάνει την κατασκευή 3 κρεμαστών και 5 πλωτών γεφυρών, όπως και τούνελ, που θα ενώνουν τις ακτές των φιόρδ μεταξύ τους. Όταν όμως ένα φιόρδ είναι βαθύτερο από 1 χλμ. ή έχει πλάτος άνω των 5 χλμ., και μαίνεται από ακραίες καιρικές συνθήκες τότε οι συμβατικές μηχανικές λύσεις δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Κάπου εδώ καταφτάνουν τα πλωτά τούνελ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ιδέα για μια βυθισμένη πλωτή σήραγγα δεν είναι κάτι καινούργιο. Όπως αναφέρει το CNN, το 1882, ο Βρετανός ναυτικός αρχιτέκτονας Έντουαρντ Ριντ πρότεινε μια πλωτή σήραγγα κατά μήκος της Μάγχης- μια ιδέα στην οποία τέθηκε βέτο.
Ο όρος, ωστόσο, «πλωτός» είναι λίγο παραπλανητικός. Αυτό διότι τα συγκεκριμένα τούνελ θα συγκρατούνται από μεγάλα συρμάτινα καλώδια που θα είναι δεμένα είτε στον πυθμένα της θάλασσας, είτε σε πλωτήρες που θα βρίσκονται σε αρκετά μεγάλη απόσταση, προκειμένου να μην εμποδίζεται η διέλευση των πλοίων.
Η νορβηγική κυβέρνηση έχει δώσει μεγάλη έμφαση στον τομέα της ασφάλειας (βλ. εκρήξεις), την ίδια ώρα που εντός των τούνελ σχεδιάζονται και πλωτές έξοδοι που θα «ανεβάζουν» τους οδηγούς στην επιφάνεια της θάλασσας.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ