Σε κίνδυνο μπορεί να βάλει το μέλλον της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών στην ΕΕ η πρόταση που επεξεργάζεται η Κομισιόν για αλλαγή στην κατηγοριοποίηση του.
Το ενδεχόμενο να μείνει πίσω στην «κούρσα» εξηλεκτρισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας της αντιμετωπίζει η Ευρώπη, έπειτα από πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ενδέχεται να εγκριθεί προς το τέλος του έτους και αφορά την κατηγοριοποίηση του λιθίου -του βασικού «συστατικού» των μπαταριών- σε ανώτερη κλίμακα τοξικότητας.
Ήδη αρκετοί κλάδοι της αυτοκινητοβιομηχανίας, τόσο στην Ευρώπη όσο και από τον υπόλοιπο κόσμο, έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους και γραπτώς προς την Κομισίον γι' αυτή την ενδεχόμενη αλλαγή που έχει προταθεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χημικών Προϊόντων (European Chemicals Agency -ECHA), ο οποίος επιθυμεί να κατατάξει το λίθιο στην κατηγορία «1A». Στην εν λόγω κατηγορία κατατάσσονται υλικά που μπορούν να επηρεάσουν την αναπαραγωγική ικανότητα του ανθρώπου ή να προκαλέσουν ανωμαλίες κατά τη βρεφική ανάπτυξη, πριν ακόμη γεννηθεί το παιδί, ενώ μπορούν να προκαλέσουν καρκινογενέσεις αλλά και μεταλλάξεις.
BUY NOW
Η πρόταση κατατέθηκε από τον οργανισμό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές της χρονιάς και αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό εξέταση, ενώ η απόφαση για την έγκριση της θα ληφθεί προς το τέλος του 2022 ή στις αρχές της επόμενης χρονιάς.
Στην περίπτωση έγκρισης της πρότασης του ECHA, επίσημες «φωνές» διαφόρων κλάδων της βιομηχανίας, όπως είναι η Διεθνής Ένωση Λιθίου (International Lithium Association- ILiA) αναφέρουν ότι μια τέτοια απόφαση θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στους στόχους που έχει θέσει η Ε.Ε. για τα ηλεκτρικά οχήματα, τις μπαταρίες τους αλλά και τις πρώτες ύλες που χρειάζονται για την κατασκευή τους. Αναφέρουν επίσης ότι τα επιστημονικά δεδομένα που υποστηρίζουν μια τόσο σοβαρή κατηγοριοποίηση του λιθίου δεν έχουν ισχυρή βάση, βασίζονται σε παρωχημένες μελέτες και ότι μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα στις εταιρείες που σκέφτονται να πραγματοποιήσουν στην Ευρώπη επενδύσεις σχετικές με το λίθιο.
Ήδη εταιρείες που διαχειρίζονται το λίθιο αναφέρουν ότι μια τέτοια κίνηση θα ήταν οικονομικά καταστροφική για τις ίδιες αφού η κατάταξη του λιθίου σε αυτή την κατηγορία θα απαιτήσει διαφορετικές και σημαντικά πιο αυστηρές διαδικασίες στον χειρισμό του. Διαδικασίες που θα αυξήσουν σημαντικά το κόστος αλλά και το χρόνο παράδοσης σε διαφορετικούς τομείς με τους κυριότερους από αυτούς να είναι της εξόρυξης, της επεξεργασίας, της κατασκευής ηλεκτροδίων καθόδου, της αποθήκευσης και της ανακύκλωσης.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αμερικάνικης εταιρείας χημικών Albemarle, η οποία σκέφτεται ακόμη και να κλείσει το εργοστάσιό της στη Γερμανία αν η πρόταση γίνει πραγματικότητα, ένα εργοστάσιο που της αποφέρει τζίρο της τάξης του μισού σχεδόν δισ. ευρώ.
Αυτή τη στιγμή η Ε.Ε. βασίζεται αποκλειστικά στην εισαγωγή του λιθίου για την κατασκευή μπαταριών στο έδαφος της (σχεδόν αποκλειστικά από την Κίνα) και αυτή η ενδεχόμενη κατάταξη, συγκεκριμένα για το ανθρακικό λίθιο, το υδροξείδιο του λιθίου και το χλωριούχο λίθιο θα αυξήσει ακόμη περισσότερο την εξάρτηση της από άλλες περιοχές του πλανήτη. Όλα αυτά τη στιγμή που έχει θέσει σαν στόχο να αυξήσει την παραγωγή λιθίου από το 0% που βρίσκεται σήμερα στο έδαφός της στο 8,3% επί του συνόλου παγκοσμίως έως και το 2025.
Σύμφωνα με μελέτες οι απαιτήσεις της Ευρώπης για λίθιο έως το 2030 θα αυξηθούν κατά 18 φορές σε σχέση με τα επίπεδα ζήτησης του 2020 και κατά 60 φορές (!) έως το 2050.