Η μείωση της τιμής των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (και άλλων συσκευών) μειώνεται σταθερά, και υπολογίζεται ότι από τα 133 δολάρια ανά kWh σήμερα, θα πέσει στα 80 δολάρια μέχρι το 2030.
Η πρόσφατη έκθεση «Li-ion Battery Market 2025-2035. Technologies, Players, Applications, Outlook and Forecasts» της εταιρείας ID TechEx δίνει την εικόνα ότι οι τιμές των μπαταριών θα μειωθούν περαιτέρω σε λίγα χρόνια - αν και υπάρχουν κάποιες αβεβαιότητες και μεταβλητές που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την μακροπρόθεσμη τάση.
Αναλυτικότερα, η έρευνα τονίζει ότι το κόστος των πρώτων υλών, όπως το νικέλιο, το κοβάλτιο και ο γραφίτης, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στον καθορισμό του κόστους των μπαταριών ιόντων λιθίου. Αυτά είναι απαραίτητα υλικά για τις κυψέλες των μπαταριών και η δυναμική της αγοράς τους επηρεάζει άμεσα τις τελικές τιμές.
BUY NOW
Η τιμή του λιθίου έφτασε σε υψηλά επίπεδα το 2022 λόγω της ραγδαίας αύξησης της ζήτησης. Ως αποτέλεσμα εκείνη τη χρονιά, αντίθετα με τη μακροπρόθεσμη τάση, το κόστος των μπαταριών αυξήθηκε.
Από το 2023, ωστόσο, οι τιμές άρχισαν να πέφτουν ξανά και το 2024 συνεχίζουν προς την ίδια κατεύθυνση. Ενδεικτικά, ενώ πριν από δύο χρόνια το κόστος των πρώτων υλών ήταν 60 δολάρια ανά kWh για μια μπαταρία, σήμερα είναι μόνο 20 δολάρια ανά kWh.
Μια άλλη παράμετρος που επηρεάζει το κόστος των μπαταριών είναι οι νέες τεχνολογίες. Οι μπαταρίες λιθίου-φωσφορικού σιδήρου (LFP), για παράδειγμα, αναπτύσσονται γρήγορα - στην πραγματικότητα, έχουν εξαπλωθεί ταχύτερα από το αναμενόμενο.
Στην Κίνα, ωστόσο, υπήρξε υπερπροσφορά υλικών για τις μπαταρίες LFP, κάτι που ανάγκασε τους κατασκευαστές να μειώσουν τις τιμές και τα περιθώρια κέρδους για να ενισχύσουν τη ζήτηση. Αυτό έχει ωφελήσει τους καταναλωτές, αλλά δυσκολεύει την αλυσίδα εφοδιασμού, η οποία λειτουργεί υπό δύσκολες και μη κερδοφόρες συνθήκες.
Την αλυσίδα αυτή έρχονται να βοηθήσουν οι κυβερνητικές πολιτικές αρκετών χωρών, που συνεχίζουν να υποστηρίζουν τη ηλεκτροκίνηση και την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές – παραγωγή η οποία καθιστά αναγκαία τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας.
Αυτές οι πολιτικές, σε συνδυασμό με τη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων, θα επιτρέψουν στην αγορά μπαταριών να συνεχίσει να αναπτύσσεται - ακόμη και αν οι τιμές μειωθούν περαιτέρω. Σύμφωνα με μελέτη της Fenice Energy, η τιμή των μπαταριών το 2023 ήταν 139 δολάρια ανά kWh. Το 2024 αναμένεται να πέσει στα 133 δολάρια ανά kWh και το 2025 στα 113 δολάρια.
Η μακροχρόνια πρόβλεψη κάνει λόγο για πτώση της τιμής στα 80 δολάρια ανά kWh το 2030, δεδομένου ότι θα είναι τότε ακόμα πιο αποδοτικές οι οικονομίες κλίμακας και θα έχουν εξελιχθεί νέες τεχνολογίες οι οποίες θα καταστήσουν τις διαδικασίες παραγωγής πιο αποδοτικές και φιλικές προς το περιβάλλον.