Ετοιμάζεται η απαγόρευση ταξινόμησης καινούργιου αυτοκινήτου με θερμικούς κινητήρες βενζίνης και ντίζελ, με ορισμένους αστερίσκους να αναφέρουν τις εξαιρέσεις αυτής της πρωτοβουλίας.
Το παν είναι η μείωση των εκπομπών CO2. Και αυτό γιατί ως γνωστόν, έχουν συνέπειες σε κάθε τομέα της ζωής και της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένου του τομέα των μεταφορών. Για παράδειγμα, οι εταιρείες πετρελαιοειδών υποχρεούνται κάθε χρόνο να μειώνουν τις εκπομπές CO2, τηρώντας μια ποσόστωση για τα καύσιμα χαμηλών ρύπων.
Ωστόσο, η Ε.Ε. πιστεύει ότι τα μέτρα που έχουν παρθεί για την μείωση των εκπομπών CO2 από τον τομέα των μεταφορών, δεν αρκούν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ε.Ε. έχει αυστηροποιήσει τους στόχους της για τις προδιαγραφές του στόλου των οχημάτων στην επικράτειά της.
BUY NOW
Ο νόμος για την σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης υποχρεώνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τις συνολικές εκπομπές CO2 όλων των οχημάτων που πωλούν μέσα σε ένα έτος. Μέχρι το 2030, οι εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων που θα ταξινομηθούν, θα μειωθούν κατά 55% σε σύγκριση με το 2021 και θα φτάσουν στο 0% έως το 2035.
Δεν είναι ακόμη σαφές τι συνέπειες θα έχει η εισαγωγή μιας νέας κατηγορίας οχημάτων που θα καταναλώνουν e-fuels, όσον αφορά τον στόχο για το σύνολο του στόλου. Αυτό συμβαίνει επειδή τα e-fuels που παράγονται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, παράγουν επίσης CO2 όταν καταναλώνονται.
Σχετικά με το νόμο για τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η Ε.Ε. χαράσσει συγκεκριμένη πορεία προς την ηλεκτροκίνηση. Επειδή η μοναδική μέτρηση που πραγματοποιεί είναι οι εκπομπές CO2 από τα καυσαέρια, σύμφωνα πάντα το τρέχον επίπεδο τεχνολογίας, η λύση εντοπίζεται μόνο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σε αυτά που φέρουν κυψέλες υδρογόνου. Η παραγωγή υδρογόνου πρόκειται να προωθηθεί έντονα τα επόμενα χρόνια, ειδικά για χρήση στην βιομηχανία.
Επί του παρόντος, δεν είναι σαφές πώς η νέα κατηγορία οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που καταναλώνουν e-fuels, θα ενσωματωθεί στους στόχους των στόλων και ποιες συνέπειες θα έχει αυτό για τις συνολικούς στόχους έως το 2035.
Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει στο προβλέψιμο μέλλον, καθώς η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποσχέθηκε μια έντονη ώθηση για την χρήση e-fuels στα αυτοκίνητα.
Θα απαγορευτεί όμως η βενζίνη και το ντίζελ; Ο νόμος ισχύει μόνο για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί πρόσφατα. Τα υπάρχοντα οχήματα δεν επηρεάζονται από τους νέους κανονισμούς της Ε.Ε. Οι αυστηρότεροι όμως κανονισμοί ρύπανσης για τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα μπορούσαν να μεταφραστούν σε απαγόρευση κυκλοφορίας των παλαιότερων οχημάτων σε ειδικές ζώνες ή δρόμους.
Όσον αφορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, οι έως τώρα αναφορές κάνουν λόγο για μη απαγόρευση μεταπώλησής τους. Ο νέος νόμος ισχύει μόνο για αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από την 1η Ιανουαρίου 2035. Επομένως, τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να μεταπωληθούν και να ταξινομηθούν μετά από αυτή την ημερομηνία, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή δεν είναι η πρώτη τους ταξινόμηση.
Από την άλλη, ακόμα και αν οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων σχεδιάζουν να σταματήσουν την ανάπτυξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης για την ευρωπαϊκή αγορά την δεκαετία του 2030, το ντίζελ και η βενζίνη θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει βέβαια ότι η προμήθεια ανταλλακτικών θα πρέπει αρχικά να παραμείνει χωρίς προβλήματα.