Οι Ιάπωνες μηχανικοί της Toyota ανέλυσαν μέχρι και την τελευταία βίδα από ένα Tesla Model Y και έμειναν έκθαμβοι από τη λιτή αλλά αποτελεσματική δομή του, και τον επαναστατικό τρόπο κατασκευής του.
Ακόμα και για το μεγαλύτερο μεγαθήριο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, την Toyota, η Tesla είναι το σημείο αναφοράς για το πλάνο μετάβασής της στην ηλεκτροκίνηση. Η ιαπωνική εταιρεία πούλησε το 2022 «μόλις» 24.466 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που είναι ελάχιστα σε σχέση με τα 1,3 εκατομμύρια EV που διέθεσε η εταιρεια της Καλιφόνιας.
Βεβαίως, οι πωλήσεις υβριδικών της Toyota άγγιξαν τα 2,6 εκατομμύρια μέσα στο περασμένο έτος, αλλά η αμιγής ηλεκτροκίνηση λίγη σχέση έχει με αυτά. Κατά συνέπεια, η ιαπωνική εταιρεία ξεκινά τον μαραθώνιο να καθιερωθεί παγκοσμίως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπό το νέο στρατηγικό σχεδιασμό που θέσπισε ο διάδοχος του Akio Toyoda στην κεφαλή της εταιρείας, Koji Sato.
BUY NOW
Ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει την επιτάχυνση της δημιουργίας και παρουσίασης αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) -αρχής γενομένης με τέσσερα νέα EV έως το 2026-, μέσω της εξέλιξης μιας ολοκαίνουριας ηλεκτρικής πλατφόρμας που αναμένεται να είναι έτοιμη το 2026. Κι έπειτα, περίπου δύο χρόνια αργότερα, με τον εφοδιασμό της πλατφόρμας αυτής με τις -πιο αποδοτικές και οικονομικές- μπαταρίες στέρεου τύπου.
Στη διαδρομη αυτή, η Toyota προσπαθεί να αναλύσει διεξοδικά τις απαιτήσεις και τις σύγχρονες τεχνολογίες στην αιχμή της ηλεκτροκίνησης - και μια πτυχή της έρευνας αυτής είναι η προσπάθεια να καταλάβει τι είναι αυτό που η Tesla κάνει σωστά. Έτσι, όπως γραφει η Automotive News, πρόσφατα οι μηχανικοί στο Τόκιο εξέτασαν στην απόλυτη λεπτομέρεια ένα Tesla Model Y - το πιο εμπορικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο του πλανήτη.
Όσα παρατήρησαν ξεφεύγουν από τα όρια των απλών τεχνολογικών μυστικών. Φέρεται να εντυπωσιάστηκαν από την απλότητα της κατασκευής, και από τις προηγμένες μεθόδους παραγωγής που το Model Y ενσωματώνει. Σύμφωνα με τα λεγόμενα ενός διοικητικού της Toyota, «όταν αφαιρέσαμε το περίβλημα του Model Y ήταν ένα αληθινό έργο τέχνης, είναι απίστευτο».
Μια πτυχή που τους εντυπωσίασε ιδιαίτερα ήταν η τεχνολογική πρόοδος που κρύβουν κάτω από τις λαμαρίνες τους οι τελευταίες εκδόσεις του Model Y, σε σχέση με τις πρωταρχικές - παρότι δεν αλλάζει τίποτα στο σχεδιασμό τους.
Σχετικά με τις μεθόδους παραγωγής, οι Ιάπωνες εντυπωσιάστηκαν iδιαιτέρως από τη χρήση μεγάλων χυτών επιμέρους εξαρτημάτων που εξαλείφουν την ανάγκη για αναρίθμητα μικρά εξαρτήματα και συνδέσμους, καθώς και από τη δομή της μπαταρίας που έχει το ρόλο του δαπέδου του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των μηχανικών της Toyota, η προσέγγιση αυτή κατέστησε περιττά εκατοντάδες επιμέρους μικρά εξαρτήματα του αμαξώματος, μείωσε κατά 100 κιλά το βάρος, αύξησε την αυτονομία της μπαταρίας και έκοψε μεγάλο μέρος του κόστους κατασκευής. «Είναι μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής», δήλωσε ένας από τους συμμετέχοντες στην έρευνα.
Και να σκεφτεί κανείς ότι η Toyota έτσι κι αλλιώς έχει τη φήμη μιας εταιρείας με εξειδίκευση στις μεθόδους αποδοτικότητας των γραμμών μαζικής παραγωγής. Όμως, εντέλει, το Model Y απέδειξε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει και στην κατασκευή αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Toyota, που συνειδητοποίησε ότι πρέπει να κάνει ένα τεράστιο τεχνολογικό βήμα -με αντίστοιχες επενδύσεις- για να ανέβει στο επίπεδο της Tesla. Της εταιρείας που πρόσφατα πέρασε την ίδια την Toyota, ως ο κατασκευαστής αυτοκινήτων με τη μεγαλύτερη αξία στον πλανήτη.
Το βήμα αυτό, σύμφωνα με τους Ιάπωνες, επικεντρώνεται σε τέσσερις τομείς: της εξειδικευμένης ηλεκτρικής πλατφόρμας, της τεχνολογίας των μπαταριών, των εξειδικευμένων εργοστασίων για παραγωγή αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και του σχεδιασμού της αρχιτεκτονικής του αυτοκινήτου με βάση τη λειτουργία του software που ελέγχει τη λειτουργία του. Κι είναι ένα βήμα που μάλλον θα χρειαστεί αρκετά χρόνια.