Ακολουθώντας μια ιδιαίτερα απλή διαδικασία, ο κάτοχος ενός diesel αυτοκινήτου μπορεί να περάσει άκοπα το «τεστ» της μέτρησης καυσαερίων.
Με δεδομένο ότι η ατμοσφαρική ρύπανση αποτελεί ένα ζήτημα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, η πολιτεία καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες προκειμένου να διασφαλίσει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Καθοριστικό ρόλο στον εντοπισμό των αυτοκινήτων-ρυπαντών διαδραματίζουν και τα ΚΤΕΟ, όπου γίνεται έλεγχος των εκπεμπόμενων ρύπων. Όσον αφορά τα πετρελαιοκίνητα (diesel) οχήματα, στο μικροσκόπιο των ΚΤΕΟ εισέρχεται η αιθάλη η οποία είναι υπεύθυνη για το σκουρόχρωμο καπνό που εξέρχεται από την εξάτμιση.
BUY NOW
Με το πέρασμα του χρόνου, η έκλυση αυξημένων ρύπων είναι κάτι σύνηθες για τα ντίζελ αυτοκίνητα. Αυτό διότι κάθε φορά που ο κινητήρας τίθεται σε λειτουργία, δημιουργούνται υπολείμματα καύσης που κατακάθονται σε αρκετά σημεία.
Ειδικότερα, τα υπολείμματα άνθρακα διαποτίζουν τόσο τη βαλβίδα ανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR), όσο και το φίλτρο συγκράτησης σωματιδίων (DPF) που υπάρχει σε όλα τα diesel αυτοκίνητα Euro 5 και Euro 6 και κατακρατεί τα μικροσωματίδια άνθρακα (αιθάλη). Παράλληλα, τα υπολείμματα άνθρακα συσσωρεύονται και στα μπεκ, με αποτέλεσμα να εμποδίζουν την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα, αυξάνοντας την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων.
Καταλυτικό ρόλο στη μειωμένη απόδοση του κινητήρα μπορεί να διαδραματίσει, δε, και ο τρόπος που οδηγούμε. Αν χρησιμοποιούμε το πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητό μας για πολύ λίγα λεπτά (σε αστικό περιβάλλον με χαμηλές ταχύτητες), τότε ο κινητήρας δεν προλαβαίνει να «πιάσει» τη σωστή θερμοκρασία, κάτι που είναι επιβλαβές για το αντιρρυπαντικό σύστημα του οχήματος, με το DPF να μην προλαβαίνει να αυτοκαθαριστεί.
Πώς μπορείς να περάσεις εύκολα το ΚΤΕΟ με το αυτοκίνητό σου;
Το «μπούκωμα» του DPF έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων αιθάλης, και επομένως ενδέχεται να καταδικάσει το αυτοκίνητό μας… σε αποτυχία κατά την επίσκεψή μας στο ΚΤΕΟ.
Μια αποτυχία που μπορεί να αποφευχθεί εφόσον ακολουθήσουμε μια πολύ απλή διαδικασία που έχει καθιερωθεί στην αυτοκινητική αργκό ως «αναγέννηση του DPF».
Σε πρώτο στάδιο πρέπει να οδηγήσουμε για ένα διάστημα 15-20 λεπτών, ώστε να βεβαιωθούμε ότι το λάδι του κινητήρα βρίσκεται στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας και στη συνέχεια να κυκλοφορήσουμε με το όχημά μας σε ανοιχτό δρόμο, κινούμενοι με σταθερή ταχύτητα, γύρω στα 120 χλμ/ώρα.
Η συγκεκριμένη πρακτική θα εξασφαλίσει ότι η θερμοκρασία που θα αναπτύξει τελικά το DPF θα είναι αρκετά υψηλή για ολοκληρωθεί με επιτυχία η διαδικασία αναγέννησης του, δηλαδή η καύση των επικαθίσεων.
Με τον παραπάνω απλό τρόπο, λοιπόν, μπορούμε να διασφαλίσουμε την αποτελεσματική λειτουργία του DPF, και να αποφύγουμε τις δυσάρεστες εκπλήξεις κατά την επίσκεψη στα ΚΤΕΟ.
Σημειώνεται, βέβαια, ότι στα σύγχρονα diesel αυτοκίνητα η διαδικασία αναγέννησης του DPF μπορεί να γίνεται και αυτόματα, με τον οδηγό να ενημερώνεται γι' αυτό από σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων.