Με τη νέα, ηλεκτροκίνητη εποχή να έχει ήδη ξημερώσει, η αυτοκίνηση καλείται να μετασχηματιστεί ώστε να καταφέρει να προσαρμοστεί στα νέα τεχνολογικά δεδομένα.
Για εκείνους που το... ποτήρι είναι πάντα μισογεμάτο, το να γίνεσαι μάρτυρας μιας κοσμογονικής αλλαγής, έστω κι αν αυτή αφορά το τετράτροχο είδος, αποτελεί ευλογία. Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που βλέπουν καχύποπτα τον πλήρη μετασχηματισμό της αυτοκίνησης, η οποία όχι μόνο καλείται να προσαρμοστεί στα νέα, τεχνολογικά δεδομένα αλλά και να βρει μια νέα, βιώσιμη ταυτότητα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι σε μερικά χρόνια από σήμερα, τα αυτοκίνητα τα οποία θα κυκλοφορούν ανάμεσά μας δεν πρόκειται να θυμίζουν σε τίποτα το πρόσφατο παρελθόν, υιοθετώντας νέες σχεδιαστικές φόρμες και απευθύνοντας τον λόγο σε ένα κοινό το οποίο δεν δείχνει να συγκινείται από τις... τετριμμένες προδιαγραφές ενός συμβατικού τετράτροχου.
BUY NOW
Ο πλήρης εξηλεκτρισμός
Η κλεψύδρα για τους κινητήρες βενζίνης και diesel έχει πλέον αδειάσει με τους περισσότερους κατασκευαστές να έχουν ήδη προαναγγείλει το πέρασμά τους στη νέα, ηλεκτροκίνητη εποχή. Για μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων, το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης πρόκειται να πραγματοποιηθεί πιο σύντομα απ’ ότι ίσως πολύ θα περίμεναν.
Ο λόγος για τα ιδιαίτερα δημοφιλή αυτοκίνητα πόλης, τα οποία καλούνται να ηγηθούν της προσπάθειας εξηλεκτρισμού, καθώς ο αστικός τους προσανατολισμός συνιστά ένα εξαιρετικά γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας.
Το παράδειγμα του Fiat 500 και των smart fortwo και forfour είναι ενδεικτικό της τάσης που πρόκειται να ακολουθήσουν στο μέλλον οι κατασκευαστές, καταργώντας σταδιακά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης από τα αστικών διαστάσεων και προδιαγραφών μοντέλα τους.
Η επανάσταση των μπαταριών
Στις μέρες μας, το κόστος των μπαταριών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου υπερβαίνει το 1/3 της συνολικής αξίας του, δημιουργώντας τη χαοτική -στις περισσότερες των περιπτώσεων- διαφορά ανάμεσα στις θερμικές και της μηδενικών ρύπων εκδόσεις ενός οχήματος.
Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον αυτό πρόκειται να αλλάξει, με το κόστος των μπαταριών να μειώνεται θεαματικά και τις τιμές της ηλεκτρικών οχημάτων να προσεγγίζουν εκείνες των συμβατικών.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ομίλου Renault, το κόστος των μπαταριών πρόκειται να μειωθεί έως και το 2030 κατά 60%, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για το αντίτιμο που καλείται να πληρώσει ο υποψήφιος αγοραστής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σημειώστε ότι το 2020 η μέση τιμή της kWh ήταν 117 ευρώ, εμφανίζοντας μια σαφή τάση αποκλιμάκωσης.
Ένας ακόμα τομέας στον οποίο οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να σημειώσουν εντυπωσιακή πρόοδο είναι εκείνος την ενεργειακής πυκνότητας. Αυτό επί της ουσίας σημαίνει ότι μικρότερη σε όγκο και βάρος συσσωρευτές θα μπορούν να «φιλοξενήσουν» περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια και ως εκ τούτου να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη αυτονομία.
Οι στέρεας μορφής μπαταρίες (Solid State Batteries) είναι η τεχνολογία που θα αλλάξει πλήρως τον χάρτη της αυτοκίνησης, αν και οι πιθανότητες να δούμε μια τέτοια εφαρμογή πριν τα τέλη της δεκαετίας είναι μικρές.
Η νέα, ηλεκτροκίνητη αρχιτεκτονική
Ένα από τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης είναι η ευελιξία που προσφέρει σε ό,τι αφορά στην αρχιτεκτονική ενός αυτοκινήτου. Κι αυτό γιατί με εξαίρεση τις μπαταρίες, οι οποίες κατά κανόνα τοποθετούνται στο δάπεδο του αμαξώματος, χωρίς να επηρεάζουν τη χωροθέτηση των υπολοίπων τμημάτων, τα μηχανικά μέρη που χρησιμοποιούνται είναι μικρότερα σε αριθμό και πιο εύκολα διαχειρίσιμα.
Για παράδειγμα, μια τετρακίνητη πρόταση διαμορφώνεται από δύο ηλεκτρικά μοτέρ -έναν σε κάθε άξονα- τα οποία μάλιστα δεν συνδέονται μεταξύ τους, βάζοντας τέλος στους χωροταξικούς συμβιβασμούς και στις απώλειες που συνοδεύει την ύπαρξη ενός άξονα μετάδοσης.
Η επιστροφή της πισωκίνητης αρχιτεκτονικής είναι ένα ακόμα στοιχείο που θα πρέπει να κρατήσουμε, καθώς όλο και περισσότερες ηλεκτροκίνητες προτάσεις υιοθετούν τη συγκεκριμένη λύση, διαχωρίζοντας τον άξονα μετάδοσης από τους κατευθυντήριους τροχούς.
Παράλληλα, τα νέα χωροταξικά δεδομένα ενός ηλεκτρικού τετράτροχου δημιουργεί επιπλέον χώρο στον θάλαμο επιβατών, η αξιοποίηση του οποίου επαφίεται στην ευχέρεια του κατασκευαστή.
Το ίδιο ισχύει εν μέρει και για τον εικόνα των αυτοκινήτων, καθώς η παρουσία των μπαταριών και των ηλεκτροκινητήρων, στη θέση ενός θερμικού κινητήρα, οδηγήσει σιωπηλά στην αναδιατύπωση των κανόνων που διέπουν τον σχεδιασμό και τις αναλογίες του αμαξώματος.
Μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Η χρήση ανακυκλώσιμων και ανακυκλωμένων υλικών αποτελεί μια ακόμα πρακτική η οποία θα ενταθεί μέσα στα επόμενα χρόνια σε μια προσπάθεια να ελαχιστοποιηθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αυτοκινήτων.
Αντιθέτως, υλικά όπως το φυσικό δέρμα πρόκειται με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς να εκλείψουν, χαρίζοντας στα τετράτροχα του μέλλοντος ένα συμβατό στα νέα ήθη και έθιμα προφίλ.
Στην προσπάθεια περιορισμού της σπατάλης φυσικών πόρων εντάσσεται και η διάδοση του car sharing ή αν προτιμάτε του διαμοιρασμού, καθώς η κοινή χρήση αυτοκινήτων διασφαλίζει τη βέλτιστη διαχείριση ενός στόλου οχημάτων.
Η διασύνδεση στην πρώτη γραμμή
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο οφείλει να είναι διασυνδεδεμένο, χαρίζοντας στον χειριστή τα απαραίτητα εφόδια ώστε να αντιμετωπίσει την πεπερασμένη αυτονομία αλλά και τα λιγοστά, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες σημεία φόρτισης.
Δεν είναι αυτός, ωστόσο, ο μόνος λόγος για τον οποίο ένα σύγχρονο τετράτροχο οφείλει να διατηρεί την άμεση επαφή του με το περιβάλλον, καθώς σε αυτήν τη διασύνδεση πρόκειται να βασιστεί και η διαρκώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης.
Τιμή βάσης τα 20.000 ευρώ
Το τεχνολογικό άλμα που επιχειρεί να πραγματοποιήσει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί μια νέα τάξη μεγέθους σε ό,τι αφορά στις τιμές των νέων αυτοκινήτων, σβήνοντας από τον χάρτη εκείνες τις προτάσεις που διεκδικούσαν, μέχρι σήμερα, τον τίτλο της προσιτής.
Τα 20.000 ευρώ θα αποτελέσουν τη νέα βάση, καθώς ακόμα και όταν φτάσουμε στο σημείο να μιλάμε για την αποκλιμάκωση των τιμών στις μπαταριές των ηλεκτρικών οχημάτων, το πιθανότερο είναι ότι οι κατασκευαστές θα διατηρήσουν τις προτάσεις τους σε αυτό το επίπεδο, ενισχύοντας την αυτονομία τους ή τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό.
Τη θέση των προσιτών αυτοκινήτων πόλης θα πάρουν τα λιγοστά, μέχρι σήμερα, microcars, τα οποία επιβάλλουν παρ’ όλα αυτά σημαντικούς περιορισμούς ως προς την αυτονομία, τον αριθμό των επιβατών και τη μέγιστη ταχύτητα κίνησης.