Ένας μήνας και 1.200 χλμ. με το CUPRA Formentor VZ των 310 ίππων
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΣ / PHOTOS: Γιώργος Καραγιωργάκης
Οι καλοκαιρινές διακοπές με ένα τετρακίνητο Sport Activity Coupe 310 ίππων μοιάζουν ιδανικές για αυτούς που ακόμα απολαμβάνουν τη χαρά της οδήγησης.
Το καλοκαίρι είναι η εποχή του χρόνου που όλοι περιμένουν να πάρουν τη μεγάλη τους άδεια για να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους. Οι τελευταίες όμως έχουν μετατραπεί σε ένα ακριβό «σπορ», ειδικά όταν θέλουμε να έχουν διάρκεια πάνω από μία εβδομάδα, οπότε όλοι αναζητούμε την πιο οικονομική λύση σε όλα.
Όπως είναι ευκόλως κατανοητό, η γενικότερη ακρίβεια επηρεάζει και τον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε προς στους αγαπημένους μας προορισμούς, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση που χρησιμοποιήσουμε αυτοκίνητο, ο ρυθμός του ταξιδιού θα είναι πιο ήπιος σε σχέση με τα παλαιότερα χρόνια.
BUY NOW
Οι καλοκαιρινές διακοπές όμως δεν είναι ίδιες για όλους. Άλλοι θέλουν να αφοσιωθούν στα χόμπι τους, άλλοι να κοιμηθούν περισσότερες ώρες, άλλοι να διασκεδάσουν όσο πιο πολύ μπορούν και άλλοι, σαν εμένα, να ευχαριστηθούν μέσα σε όλα και την οδήγηση στην μαγευτική ελληνική επαρχία.
Στο άκουσμα και μόνο ότι θα έχουμε στο γκαράζ του carandmotor.gr για την καλοκαιρινή άδεια το CUPRA Formentor VZ (από την ισπανική λέξη Veloz που σημαίνει ταχύ, γρήγορο) με τον 2λιτρο TSI των 310 ίππων, η όρεξή μου άνοιξε και το μάτι μου γυάλισε, και ας ήξερα ότι θα μου κοστίσει λίγο παραπάνω για να πάω στην κοντινή Σπάρτη.
Το τερπνόν μετά του ωφελίμου
Η πρωτεύουσα του νομού Λακωνίας δεν είναι από τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, αλλά θεωρείται «πολυσυλλεκτική» γιατί μπορεί να συνδυάσει το βουνό (βρίσκεται ανάμεσα στους ορεινούς όγκους του Ταΰγετου και του Πάρνωνα) με τη θάλασσα καθώς σε απόσταση βολής βρίσκεται και ο Λακωνικός κόλπος για τα καθιερωμένα μπάνια.
Η απόσταση που χωρίζει την Αθήνα από τη Σπάρτη είναι 213 χλμ. (μέσω του παλιού δρόμου από Τρίπολη) και το ταξίδι διαρκεί περίπου 2μιση ώρες. Η επιλογή του παλιού δρόμου δεν έγινε τυχαία, καθώς πέρα από την μειωμένη κίνηση που έχει πλέον, η διαδρομή είναι όμορφη και στριφτερή για όποιον θέλει να ευχαριστηθεί οδήγηση και όχι απλά να μετακινηθεί.
Το φορτωμένο με τέσσερις ενήλικους και φουλ αποσκευές CUPRA Formentor VZ 310, έμοιαζε να βρίσκεται στο στοιχείο του, όντας ένα «αρπακτικό» που ελίσσεται στον επαρχιακό δρόμο αναζητώντας τη λεία του.
Αρωγός στο αθλητικό ποιόν του Formentor VZ 310 είναι τα μηχανικά μέρη που προέρχονται από τα ψηλά ράφια του Ομίλου και έχουν δεχθεί την φροντίδα της CUPRA. Κάτω από το καπό αναπνέει ο γνωστός 2.0 TSI με τα κορυφαία χαρακτηριστικά λειτουργίας και την μεγάλη όρεξη για στροφάρισμα μέχρι τα κόκκινα. Η μέγιστη ισχύς των 310 ίππων αποδίδεται από τις 5.450 έως τις 6.500 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή των 400 Nm παρουσιάζεται σταθερή από τις 2.000 έως τις 5.450 σ.α.λ..
Συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG επτά σχέσεων και η κίνηση μοιράζεται αυτόματα στους τέσσερις τροχούς μέσω πολύδισκου συμπλέκτη. Οι επιδόσεις που ανακοινώνει ο Ισπανός κατασκευαστής είναι κορυφαίες, με τα πρώτα 100 χλμ./ώρα να έρχονται από στάση σε μόλις 4,9 δλ. και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα. Αντίστοιχου επιπέδου είναι οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις, ευνοώντας την ενεργητική ασφάλεια σε περίπτωση που χρειαστεί να προσπεράσεις ένα όχημα που κινείται αργά. Μην ξεχνάτε, προτίμησα να πάρω τον παλιό δρόμο μετά την Τρίπολη.
Τα φρένα αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους και στους τέσσερις τροχούς (340 χλστ. εμπρός και 310 χλστ. πίσω), και δείχνουν ακούραστα ακόμα και με γρήγορο ρυθμό σε κατηφορικά κομμάτια. Ταυτόχρονα, το πλατύ πεντάλ έχει καλή αίσθηση και ομοιόμορφη αντίσταση, εμπνέοντας σιγουριά στον οδηγό που εκείνη την ώρα έχει ανεβάσει παλμούς και θέλει να μειώσει ταχύτητα στο ισπανικό SAC των 1.644 κιλών.
Το σύστημα κίνησης διαθέτει πέντε διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (Comfort, Sport, CUPRA, Individual και Offroad), και στον βασικό εξοπλισμό της έκδοσης με τους 310 ίππους τοποθετούνται ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ με διαφορετική ρύθμιση για κάθε πρόγραμμα. Ταυτόχρονα όμως, ο οδηγός μπορεί μέσω του προγράμματος Individual να επέμβει, μεταξύ άλλων, στην σκληρότητα των αμορτισέρ, με 15 διαφορετικές βαθμίδες.
Αλλαγές υπάρχουν και στο σύστημα ελέγχου της ευστάθειας που προσφέρει δυνατότητα απενεργοποίησης. Μάλιστα, λόγω χαρακτήρα της έκδοσης, οι άνθρωποι της CUPRA τοποθέτησαν μπροστά από τον shift by wire επιλογέα ταχυτήτων ένα πλήκτρο για την απενεργοποίηση του, και πλέον δεν χρειάζεται να καταφύγει οδηγός στο σύστημα πολυμέσων για την επιλογή της λειτουργίας του.
Με αυτά κατά νου, θα νομίζει κανείς ότι η συγκεκριμένη έκδοση είναι μόνο για «πόλεμο», αλλά σε συνθήκες ταξιδιού με επιλεγμένο το πρόγραμμα Comfort μεταμορφώνεται σε έναν πολύ γρήγορο και καλό ταξιδευτή. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή και ευνοείται από τον χαμηλό αεροδυναμικό θόρυβο, αλλά οι μεγάλοι τροχοί των 19 ιντσών με τα ελαστικά διάστασης 245/40 θα φέρουν θόρυβο όταν πατάνε σε τραχύ οδόστρωμα.
Στον επαρχιακό και με επιλεγμένη την λειτουργία CUPRA, το Formentor αγριεύει και τονίζει την παρουσία του με το ηχητικό κρεσέντο που προσφέρουν ο κινητήρας και η εξάτμιση. Μάλιστα, θα τολμήσουμε να πούμε ότι είναι πιο εύηχο συνολικά από το κορυφαίο VZ5 των 390 ίππων, εάν εξαιρέσουμε την μελωδία του 5κύλινδρου κινητήρα, με το γρέζι του εύστροφου τούρμπο κινητήρα και τα σκασίματα της εξάτμισης να χαρίζουν ένα μουσικό χαλί που αρέσει σε όλους.
Το κράτημα που προσφέρει είναι υψηλού επιπέδου και ο οδηγός δέχεται αρκετή πληροφορία από το ειδικά σχεδιασμένο τιμόνι. Η τετρακίνηση χαρίζει ατελείωτη πρόσφυση, ενώ δεν θα διστάσει να στείλει περισσότερη δύναμη στον πίσω άξονα για να ανοίξει ελαφρώς την τροχιά της η ουρά και να βοηθήσει τον οδηγό. Όλα αυτά βέβαια με επιθετικό ρυθμό κίνησης, γιατί σε διαφορετική περίπτωση είναι ουδέτερο.
Δεκαθλητής
Το Formentor ξεχωρίζει στο δρόμο. Όχι άδικα θα πούμε εμείς, μιας και αντικειμενικά είναι ένα από τα πιο όμορφα σχήματα στην κατηγορία των C-SUV, με έντονα σπορ σχεδιαστικά χαρακτηριστικά και επικλινή οροφή, χωρίς να υποβαθμίζεται η χρηστικότητα και η πρακτικότητα που επιβάλει η κατηγορία.
Ειδικά δε όταν κάνουμε λόγο για την έκδοση VZ που φέρει τροχούς 19 ιντσών, διαφοροποιημένο πίσω προφυλακτήρα με αεροδυναμικό διαχύτη και τέσσερις πραγματικές απολήξεις της εξάτμισης (μόνο οι εκδόσεις VZ έχουν απολήξεις που φαίνονται), τότε το «παζλ» της εμφάνισης συμπληρώνεται με τον ιδανικότερο τρόπο.
Παρόμοια αύρα αποπνέει και η καμπίνα, με το ταμπλό να ακολουθεί τις δυναμικές ακμές του αμαξώματος και να χωρίζεται σε δύο επίπεδα. Το πάνω μέρος του καλύπτεται από μαλακό πλαστικό πολύ καλής ποιότητας και η κεντρική κονσόλα έχει κλίση προς το οδηγό. Αντίστοιχου επιπέδου είναι η συναρμογή που του χαρίζει και γεροδεμένη αίσθηση.
Κύριο highlight αποτελεί η έγχρωμη οθόνη αφής των 12 ιντσών του συστήματος πολυμέσων που διαθέτει και δυνατότητα χειρισμού μέσω φωνητικών εντολών. Τα γραφικά του είναι όμορφα και σύγχρονα, αλλά θα θέλαμε να είναι λίγο πιο άμεσο στην εκτέλεση των εντολών.
Ο οδηγός του ενημερώνεται από έναν πολυδιαμορφώσιμο ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών με ατελείωτη πληροφορία και κάθεται σε ένα εξαιρετικό και όμορφο στο μάτι μπάκετ κάθισμα που δεν υστερεί σε άνεση και κρατά το σώμα στη θέση του σε επιθετικό ρυθμό οδήγησης. Σε συνδυασμό και με το μεγάλο εύρος ρύθμισης του τιμονιού, είναι σίγουρο ότι θα βολευτούν όλοι.
Οι χώροι είναι πολύ καλοί για τέσσερις ενήλικους, με τους πίσω επιβάτες να μην αντιμετωπίζουν πρόβλημα για το που θα βολέψουν τα πόδια ή το κεφάλι τους. Ένας τρίτος πίσω όμως θα αναζητήσει περισσότερο χώρο για τα πέλματά του, μιας και το κεντρικό τούνελ μετάδοσης εξέχει λόγω τετρακίνησης.
Το πορτμπαγκάζ βόλεψε όλες τις αποσκευές μας και ας είναι ελαφρώς μικρότερο λόγω τετρακίνησης και μεγαλύτερου ρεζερβουάρ (55 λίτρα). Έχει χωρητικότητα 420 λίτρων αντί για 450 που έχει η προσθιοκίνητη με τον 1.5, μικρό το κακό, και το σχήμα του είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Επιπλέον, διαθέτει γάντζους χειραποσκευών και σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος δημιουργείται επίπεδος χώρος φόρτωσης.
Το σωστό
Η συγκεκριμένη έκδοση του CUPRA Formentor είναι εξαιρετικά συνιστώμενη και θεωρούμε ότι είναι η καλύτερη της γκάμας. Σίγουρα, δεν πρόκειται για την προσιτή έκδοση του μοντέλου, είναι όμως αυτή που αναδεικνύει τα χαρίσματά του.
Παράλληλα, οι 310 ίπποι του 2λιτρου TSI μπορούν να αποδειχθούν ολιγαρκείς σε ρυθμό ταξιδιού, με την κατανάλωση να κυμαίνεται γύρω από τα πολύ λογικά 9,5 λτ./100 χλμ. Η μέση κατανάλωση πάντως, μαζί με τις σβέλτες βόλτες στα δύο βουνά της Λακωνίας και τις παραλίες του Γυθείου, κυμάνθηκε στα 11 λτ./100 χλμ.. Μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για ένα τετρακίνητο Sport Activity Coupe με ανασηκωμένη σιλουέτα και βάρος 1,644 κιλών, που ανεβάζει την διάθεση του οδηγού και τον γεμίζει με ικανοποίηση.
Η τιμή της έκδοσης έχει καθοριστεί στα 52.500 ευρώ, τιμή που δεν θεωρείται παράλογη για αυτά που προσφέρει, καθώς πλέον σε αυτά τα λεφτά συναντάμε στην αγορά μικρότερα και πιο αδύναμα μοντέλα. Επιπλέον, ο εξοπλισμός άνεσης, ασφάλειας και συνδεσιμότητας της έκδοσης είναι υπερπλήρης και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το καλό ηχοσύστημα της Beats, το πακέτο Safe & Driving XL, τα εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα και το supersport πολυλειτουργικό flat bottom τιμόνι.
Συμπερασματικά, το CUPRA Formentor VZ των 310 ίππων είναι το απόλυτο αυτοκίνητο για τον ανήσυχο οικογενειάρχη που θέλει να ευχαριστιέται οδήγηση, να πραγματοποιεί με ευκολία όλες τις καθημερινές υποχρεώσεις του, αλλά και να μην τον βγάλει εκτός προϋπολογισμού.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.984 κ.εκ. βενζίνη, 310 PS/5.450 – 6.500 σ.α.λ., 400 Nm/2.000 – 5.450 σ.α.λ.
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 4,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 250 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 8,3 – 9,8 λτ./100 χλμ., 188 - 189 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.450/1.839/1.510 χλστ., 2.680 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.644 κιλά
Χώρος αποσκευών: 420 λίτρα
Τιμή -Τέλη κυκλοφορίας: Από 52.490 ευρώ/159,80 ευρώ