Τρεις -πολύ- διαφορετικές σχολές της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας επιστρέφουν στην αρένα των μικρομεσαίων διαστάσεων SUV, καταθέτοντας τον καλύτερo εαυτό τους.
Παραφράζοντας το γνωστό λαϊκό ρητό περί της επιτυχίας του ανδρός και της συμβολής του γυναικείου φύλου σε αυτή, θα μπορούσε κάλλιστα να ισχυριστεί κανείς ότι πίσω από μια επιτυχημένη αυτοκινητοβιομηχανία κρύβεται ένα καταξιωμένο SUV.
Ποιος θα μπορούσε άλλωστε να αμφισβητήσει το γεγονός ότι το Qasqhai όρισε την τύχη της Nissan, διαμορφώνοντας τη σημερινή εικόνα της, ότι το Volkswagen Tiguan χάρισε στους Γερμανούς έναν ακόμα ισχυρό «παίχτη» στην ευρωπαϊκή αγορά και ότι το Citroen C5 Aircross αποτύπωσε με τον πιο εύγλωττο τρόπο την αλλαγή στον προσανατολισμό των Γάλλων.
BUY NOW
Με το ειδικό βάρος ενός… πολυεργαλείου και τη στόφα του νικητή, τα τρία μικρομεσαίων διαστάσεων SUV μάς χαρίζουν μια ακόμα αμφίρροπη αναμέτρηση με φόντο την κορυφή.
Αρχηγού παρόντος
Το Nissan Qashqai αποτέλεσε τον ιδρυτή της κατηγορίας των μικρομεσαίων διαστάσεων crossover, χτίζοντας την απρόσμενη επιτυχία του όχι τόσο στο γεγονός ότι προηγήθηκε χρονικά του ανταγωνισμού του, αλλά στο ότι χάρισε με τις γήινες προδιαγραφές και το κατά αναλογία προσιτό προφίλ μια σοβαρή εναλλακτική σε εκείνους που αναζητούσαν τον τρόπο να διαφοροποιηθούν από το πολυφορεμένο παράδειγμα ενός κλασικού hatchback.
Από τη μία στιγμή στην άλλη, το όνειρο της απόκτησης ενός οχήματος ελευθέρου χρόνου έγινε πραγματικότητα και μάλιστα με οικονομοτεχνικούς όρους, οι οποίοι διέθεταν την ευελιξία να προσαρμοστούν στα μέτρα και τα σταθμά οποιουδήποτε υποψήφιου αγοραστή. Το Nissan Qashqai αποτέλεσε την επιλογή των πολλών, το SUV του λαού, δείχνοντας το 2006 τι πρόκειται να ακολουθήσει στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.
Δεκαπέντε χρόνια μετά και μερικούς μήνες αφότου η τρίτη κατά σειρά γενιά του πάτησε επί ελληνικού εδάφους, το Nissan Qashqai εξακολουθεί να αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την κατηγορία του. Θα μπορούσε, λοιπόν, να ισχυριστεί κανείς ότι οι Ιάπωνες έχουν την παράδοση με το μέρος τους, μια παράδοση που γίνεται περισσότερο αντιληπτή από ποτέ στη σημερινή μορφή του αυτοκινήτου.
Κι αυτό γιατί παρά το γεγονός ότι τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά επιχειρούν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να υπογραμμίσουν την ουσιαστική πρόοδο που έχει επιτευχθεί, το παλιό-καλό Nissan Qashqai εξακολουθεί να βρίσκεται με τις γνώριμες αναλογίες, τη δοκιμασμένη ημίψηλη αρχιτεκτονική και την επίσης γνώριμη άσκηση ισορροπίας μεταξύ του «mass» και του «premium».
Θα μπορούσε κάλλιστα να ισχυριστεί κανείς ότι εικόνα που έχεις μπροστά σου, ιδίως από τη θέση του οδηγού, αδικεί την προσπάθεια που έχουν βάλει οι μηχανικοί της Nissan ώστε να δημιουργήσουν μια σαφώς αποτελεσματικότερη -απ’ ότι στο πρόσφατο παρελθόν- κατασκευή.
Αν συγκρίνει κανείς τον διάκοσμο του εσωτερικού με εκείνον του Volkswagen Tiguan τότε η διαφορά ποιότητας είναι κάτι περισσότερο από εμφανής, ενώ απέναντι στο Citroen C5 Aircross γίνεται εξίσου αντιληπτή η απουσία ενός διακριτού χαρακτήρα.
Σκαρφαλώνοντας, πάντως, στην ιεραρχία των εκδόσεων και βάζοντας στο παιχνίδι την ψηφιακή τεχνολογία, το cockpit του Nissan Qashqai αποκτά μια νέα δυναμική και την απαραίτητη απόσταση απ’ όσα είχε να επιδείξει στο πρόσφατο παρελθόν του.
Με το μικρότερο μήκος, πλάτος και μεταξόνιο της συγκριτικής δοκιμής, κλείνει το μάτι σε εκείνους που αναζητούν μια συμπαγή πρόταση ανάμεσα στα μεγαλόσωμα SUV, θέτοντας ωστόσο κάποιος περιορισμούς ως προς τις μεταφορικές δυνατότητές του.
Κι αν στην πίσω σειρά καθισμάτων η σπάνια συνύπαρξη τριών επιβατών δεν αποτελεί κριτήριο επιλογής, δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς το ίδιο και για τα 504 λίτρα του χώρου αποσκευών, τα οποία απέχουν και μάλιστα σημαντικά από την επίδοση των ανταγωνιστών του.
Στον αντίποδα, η παρουσία του νέο Nissan Qashqai έχει ισχυροποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που δεν σου επιτρέπει να αντιπαραβάλλεις το παρελθόν του. Ο συνδυασμός του αποτελεσματικότερου και κατά 41% πιο άκαμπτου πλαισίου με το επίσης νέο και ήπια υβριδικό σύνολο των 1.332 κ.εκ. δημιουργεί μια πρόταση ικανή να ανταπεξέλθει στον διττό ρόλο της, υποστηρίζοντας τόσο την εντός των τειχών καθημερινότητα όσο και τη σπανιότερη αλλά κατά κανόνα απαιτητικότερη απόδραση από την πόλη.
Η εξαιρετική ποιότητα κύλισης, η προοδευτικότητα των αντιδράσεων όταν προκύψει η υπερβολή και η ευρωστία που αποκτούν μέσω του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων οι 140 ίπποι και τα 240 Nm ροπής καθιστούν το Nissan Qashqai μια εξαιρετική επιλογή.
Στα συν της ιαπωνικής πρότασης και το γεγονός ότι η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου κινήθηκε σταθερά κάτω από τα 8,0 λίτρα, μιας και το τετρακύλινδρο σύνολο πέρα από τον πολιτισμό στη λειτουργία του, ξεχωρίζει και για την αποδοτικότητά του.
To γερμανικό panzer
To Tiguan μάς συστήθηκε το 2007 και έκτοτε υπηρετεί από θέση… βασικού την γκάμα της Volkswagen, αποτελώντας δίπλα στο γνωστό και μη εξαιρετέο Golf πρωτεργάτη της προσπάθεια που καταβάλλουν τις τελευταίες δύο δεκαετίες οι Γερμανοί ώστε να αλλάξουν επίπεδο και να κοιτάξουν στα μάτια premium ανταγωνιστές.
Μια near premium λογική, ανάλογη εκείνης του Peugeot 3008, ακολουθεί και το λευκό Volkswagen Tiguan της δοκιμής μας, με την κορυφαία γραμμή εξοπλισμού R-Line να τονίζει το δυναμικό προφίλ του και να χαρίζει άλλοθι στην όποια υπερβολή.
Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να αθροίσεις τα στοιχεία εξοπλισμού ώστε να αντιληφθείς τη φυσική υπεροχή του γερμανικού SUV στον τομέα της κατασκευαστικής ποιότητας, ωστόσο, στοιχεία που προέκυψαν από την πρόσφατη ανανέωσή του και φυσικά περιλαμβάνονται στην κορυφαία έκδοση εξοπλισμού προσδίδουν ακόμα μεγαλύτερη ένταση στο προβάδισμά του.
Το ίδιο, βέβαια, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς και για τον συνδυασμό του TSI κινητήρα του 1,5 λίτρου με τον επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, καθώς με την ισχύ των 150 ίππων και την αποδοτικότητα που χαρίζει η τεχνολογία της αδρανοποίησης κυλίνδρων, δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας εύκολης επικράτησης.
Επιστρέφοντας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ακόμα και εκείνοι που βλέπουν με μισό μάτι την… τετράγωνη, γερμανική λογική, οφείλουν να παραδεχθούν ότι αποδίδει τα μέγιστα, αντικρίζοντας τα 615 λίτρα του χώρου αποσκευών αλλά και βιώνοντας την αίσθηση ευρυχωρίας στον θάλαμο επιβατών του Tiguan.
To γερμανικό SUV επιβάλλει να αναθεωρήσεις και ως προς το αδιάφορο -κατά τα γραφάς- οδηγικό ταμπεραμέντο του, μιας το αποτύπωμά του στην ελληνική άσφαλτο δεν σου επιτρέπει να στοιχειοθετήσεις σοβαρές κατηγορίες εναντίον του.
Ναι, δεν είναι το πλέον οδηγοκεντρικό -ποιο SUV σε αυτό το επίπεδο χρημάτων είναι;- ωστόσο διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του αποτελεσματικότερους, επιβιώνοντας των κακοτεχνιών της ελληνικής ασφάλτου πάνω σε τροχούς 19 ιντσών και χαμηλοπρόφιλα ελαστικά.
Στιβαρό, προβλέψιμο και φιλικό στον μέσο χρήση, έχει την παράδοση και τη γερμανική πιστότητα με το μέρος του, ανοίγοντας νέες προοπτικές σε εκείνους που θα θελήσουν να αξιοποιήσουν το πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρό του.
Σε αντίθεση, λοιπόν, με το Nissan Qashqai, όπου τα τρία προγράμματα οδηγήσεις δεν αλλάζουν ουσιαστικά τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τον κόσμο και αλληλεπιδρά με αυτόν το ιαπωνικό crossover, στο Volkswagen Tiguan μεταβαίνοντας από το Sport στο Normal και καταλήγοντας στο Eco επιζητώντας τη μέγιστη οικονομία καυσίμου, οι ισορροπίες αλλάζουν άρδην, με πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ελεύθερης κύλισης (βλέπε Coasting) και της άμεσης αποκλιμάκωσης που επιφέρει αυτή στην κατανάλωση καυσίμου.
Το γαλλικό παράδειγμα
Το C5 Aircross επανέφερε τη Citroen στη μεγάλη «λίγκα» των SUV επιχειρώντας να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο τις προδιαγραφές ενός αυτοκινήτου που διεκδικεί παρουσία –και- μακριά από την άσφαλτο.
Έτσι, λοιπόν, δεν είναι μόνον οι επιλογές που έχουν πραγματοποιηθεί στον σχεδιασμό του αμαξώματος αλλά ο γενικότερος προσανατολισμός του αυτοκινήτου που ξεφεύγει από την πεπατημένη και χαρίζει στη γαλλική πρόταση έναν άλλον αέρα.
Ξεκινώντας από τον θάλαμο επιβατών οι λαξευμένες γραμμές των επιφανειών, τα προσεκτικά επιλεγμένα υλικά ακόμα και ο συνδυασμός των γήινων χρωμάτων δημιουργούν μια cossy ατμόσφαιρα ανάλογη εκείνης ενός στυλάτου lounge, μια διευρυμένη ζώνη άνεσης από την οποία δεν σου κάνει καρδιά να βγεις.
Είναι προφανές ότι το Citroen C5 Aircross απέχει από τα ποιοτικά πρότυπα του Volkswagen Tiguan όχι γιατί δεν θα μπορούσε να τα συναντήσει αλλά γιατί έχει επιλέξει συνειδητά να διαφοροποιηθεί από το παράδειγμα μιας «βαριάς» γερμανικής κατασκευής.
Στην προκειμένη περίπτωση το «Successful living» ταυτίζεται με το «Easy living» και η πληθωρικότητα που αποπνέει ο θάλαμος επιβατών του γαλλικού SUV συμπορεύεται τους γενναιόδωρους χώρους. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι το Citroen C5 Aircross διαθέτει το μεγαλύτερο μήκος μεταξονίου της συγκριτικής δοκιμής και την αποδεδειγμένη ικανότητα να φιλοξενεί με άνεση ακόμα και πέντε επιβάτες. Επίσης, είναι το μοναδικό στο πίσω μέρος που έχει 3 ανεξάρτητα καθίσματα τα οποία σύρονται κατά μήκος, διαμορφώνοντας έτσι τη χωρητικότητα του πορτ-μπαγκάζ από τα 580 λτ. (όταν τα πίσω καθίσματα είναι στην πιο πίσω θέση τους) έως τα... σπηλαιώδη και μεγαλύτερα των τριών, 720 λίτρα, όταν τα πίσω καθίσματα είναι τραβηγμένα μπροστά.
Μιλώντας για άνεση, η γαλλική πρόταση δεν θα μπορούσε από το να παραμείνει πιστή σε μια παράδοση που θέλει τις προτάσεις της Citroen να δημιουργούν συνθήκες… μαγικού χαλιού κάτω από τα πόδια σου, αφού εξοπλίζεται με τα περίφημα progressive hydraulic cushions, αν και με τους τροχούς των 19 ιντσών της κορυφαίας εξοπλιστικής έκδοσης, το έργο της ανάρτησης γίνεται πιο δύσκολο. Ας μην ξεχνάμε και τα σχεδόν 30.000 σκληρά-δημοσιογραφικά χιλιόμετρα τα οποία έχουν παίξει τον ρόλο τους, ξοδεύοντας λίγη από την ικανότητά του να κοιτά αφ’ υψηλού τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Για διαφορετικούς λόγους θα μπορούσες να «συγχωρέσεις» το βραχνό ηχητικό αποτύπωμα του τρικύλινδρου κινητήρα βενζίνης των 131 ίππων, ο οποίος παρά το γεγονός ότι διαθέτει τον μικρότερο κυβισμό, στην πράξη αποδεικνύεται ιδιαίτερα πρόθυμος και πέρα από κάθε αμφιβολία ικανός να χαρίσει έναν αξιοπρεπή ρυθμό στο γαλλικό SUV των 1.398 κιλών.
Αυτό οφείλεται και στην παρουσία του αυτόματου κιβωτίου των οκτώ σχέσεων, το οποίο μοιράζει με μαεστρία τους 131 ίππους και τα 230 Nm ροπής του υπερτροφοδοτούμενου συνόλου, καλύπτοντας με την πυκνή κλιμάκωσή του και την ταχύτητα-ομαλότητα των αντιδράσεών του τα όποια κενά μπορεί να παρουσιάζει ο πολυβραβευμένος PureTech κινητήρας του 1,2 λίτρου.
Αν πιέσεις, λοιπόν, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα πάρεις αυτό που θα ζητήσεις χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι το Citroen C5 Aircross θα μπορούσε να διακριθεί για τα δυναμικά χαρακτηριστικά του.
Μολονότι η κορυφαία εξοπλιστική έκδοση με τους τροχούς των 19 ιντσών τοποθετεί σε νέα βάση τον τρόπο με τον οποία το πλαίσιο διαχειρίζεται απαιτητικότερες καταστάσεις, ο φιλήσυχος χαρακτήρας του γαλλικού SUV είναι, στο τέλος της ημέρας, εκείνος που επικρατεί και ορίζει τη θέση του C5 Aircross απέναντι στον ανταγωνισμό του.
Η άνεση προέχει για τη γαλλική πρόταση και αυτό γίνεται απολύτως κατανοητό από τις ελαφρώς μεγαλύτερες κλίσεις του αμαξώματος, είτε από τα χαρακτηριστικά του συστήματος διεύθυνσης. Τα προγράμματα Eco και Sport δεν αλλάζουν ουσιαστικά την εικόνα καθώς αφορούν κατά κύριο λόγο στη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου των οκτώ σχέσεων και ως έναν βαθμό επηρεάζουν τις καταναλωτικές… συνήθειες του κινητήρα, οι οποίες κινούνται μεταξύ 9 και 10 λίτρων/100 χλμ.
«Προίκα» της κορυφαίας εξοπλιστικής έκδοσης αποτελεί και το Grip Control ή αν προτιμάτε το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση δεν συνοδεύεται από μεικτής χρήσης ελαστικά, όμως η υψηλή απόσταση από το έδαφος των 23 εκατοστών σίγουρα δίνει μια υπεροχή στο Citroen C5 Aircross όταν αφήσει την άσφαλτο και βγει στο χώμα.
Ζήτημα προτεραιοτήτων
Στο επίπεδο που έχουν φτάσει τα σημερινά mainstream SUV της μικρομεσαίας κατηγορίας δεν περιμένει κανείς να συναντήσει μια πρόταση η οποία θα τοποθετείται εκτός κάδρου και συναγωνισμού.
Το Nissan Qashqai, ως το νεότερο της παρέας, διαθέτει την απαραίτητη φρεσκάδα, ένα ήπια υβριδικό σύνολο και μια χαμηλή -συγκριτικά- τιμή εισόδου που χαρίζει μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την τελική διαμόρφωση. Υπολείπεται, ωστόσο, σε τομείς που σχετίζονται με την πρακτικότητα ενώ για εκείνους που θα θελήσουν να επενδύσουν σε ένα αυτόματο κιβώτιο, η έκδοση που προσφέρεται με το CVT και η οποία δεν ήταν διαθέσιμη για τη συγκριτική δοκιμή μας απαιτεί μια περαιτέρω διερεύνηση.
Στο στρατόπεδο των Γάλλων, η διάθεση να διαφοροποιηθούν από το παράδειγμα των ανταγωνιστών τους γίνεται από την πρώτη στιγμή αντιληπτή, υπερβαίνοντας τις επιλογές που έχουν πραγματοποιηθεί σε σχεδιαστικό ή εξοπλιστικό επίπεδο.
Έχοντας, βέβαια, χάσει το όποιο πλεονέκτημα τιμής δείχνει να στερεί από τον οπαδό της γαλλικής σχολής το επιπλέον κίνητρο, δίνοντας στο δικαίωμα να παρεισφρήσουν στο bucket list «αλλόθρησκες» προτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, ο συνδυασμός του τρικύλινδρου κινητήρα του 1,2 λίτρου με το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων εξακολουθεί να δείχνει τα δόντια του, ενώ ένα συγκριτικό πλεονέκτημα μπορεί να αποτελέσει και η παρουσία του Grip Control στις πλουσιότερες εξοπλιστικά εκδόσεις.
To Volkswagen Tiguan δείχνει να αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη επιλογή, προσφέροντας ό,τι μπορεί να ζητήσει κανείς από ένα SUV αυτής της κλάσης και της λογικής. Την υψηλή ποιότητα μιας σχεδόν premium κατασκευής, την πρακτικότητα ενός πληθωρικού hatchback και την αποδοτικότητα μιας καλοκουρδισμένης γερμανικής μηχανής και το ισοπεδωτικό «πάτημα» ενός γνήσιου… panzer.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 PS
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,3 λίτρα, 140 PS, 240 Nm
Μετάδοση: Μηχανικό 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 196 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2 5,8 λτ./100 χλμ., 131 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.425/1.835/1.625 χλστ., 2.665 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.395 κιλά
Χώρος αποσκευών: 504 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 24.490 ευρώ (Τιμή έκδοσης δοκιμής: 28.990 ευρώ)
- 83,8 ευρώ
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG 150 PS
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,5 λίτρα, 150 PS, 250 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο 7 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 9,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 202 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2 7,2 λτ./100 χλμ., 164 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.511/1.859/1.684 χλστ., 2.678 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.441 κιλά
Χώρος αποσκευών: 615 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 26.800 ευρώ (Τιμή έκδοσης δοκιμής: 37.000
ευρώ) - 114,8 ευρώ
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Auto
Κινητήρας: Βενζίνη, 1,2 λίτρα, 131 PS, 230 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο 8 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 11,3 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 193 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2 7,2 λτ./100 χλμ., 153 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.500/1.860/1.689 χλστ., 2.730 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.398 κιλά
Χώρος αποσκευών: 580-720 λτ. (ανάλογα τη θέση των πίσω συρόμενων καθισμάτων)
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 27.300 ευρώ (Τιμή έκδοσης δοκιμής: 38.300
ευρώ) – 107,1 ευρώ