Η Mercedes-Benz ανοίγει τις βαριές πόρτες του τμήματος R&D για να γνωρίσουμε τις πρωτοποριακές καινοτομίες που θα φέρει το αυτοκίνητο του μέλλοντος, μαθαίνοντας από πρώτο χέρι τα επιτεύγματα των επιστημόνων της.
Το μέλλον δεν μπορεί να προβλεφθεί καθώς η ζωή είναι γεμάτη αστάθμητους παράγοντες με αποτέλεσμα να είναι «ρευστό». Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος πρέπει να πάψει να κάνει όνειρα και σχέδια, καθώς σε μια τέτοια συνθήκη θα ήταν όλα στάσιμα, ίδια και βαρετά.
Η Mercedes-Benz δεν είναι η εταιρεία που θα επαναπαυθεί στη δόξα και τη φήμη της ή θα αφήσει χώρο στους άλλους κατασκευαστές να πειραματιστούν/ξοδευτούν για να ακολουθήσει. Πρόκειται για έναν πιονέρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που στρώνει διαρκώς τον δρόμο της αυτοκίνησης και της κινητικότητας για να ακολουθήσει μετά η ανθρωπότητα.
BUY NOW
Το αυτοκίνητο και ο σύγχρονος άνθρωπος γράφουν ιστορία δίπλα δίπλα για περισσότερο από έναν αιώνα. Οπότε, όχι άδικα, παίζει ρόλο στην κοινωνία μας και μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί «μέλος» της. Δεν είναι μια απλή συσκευή/μηχανή.
Για να μπορέσουμε να πάρουμε μια μικρή γεύση από το μέλλον που μας επιφυλάσσει η αυτοκίνηση, βρεθήκαμε προσκεκλημένοι της εγχώριας αντιπροσωπείας στο κεντρικό τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης στη Γερμανία για δούμε με «σάρκα και οστά» το πρόγραμμα «Ambition 2039».
Το μέλλον δεν αφορά μόνο το αυτοκίνητο, αλλά και την κοινωνία που ζούμε. Κύριο μέλημα της αυτοκίνησης πρέπει να είναι η ποιότητα ζωής του ανθρώπου και φυσικά η οδική ασφάλεια, η βιωσιμότητα και η υψηλή απόδοση σε όλους τους τομείς.
Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αποστολή στο R&D της Mercedes-Benz ξεκίνησε με την παρουσίαση των πόλεων του μέλλοντος. Για να έχουν βέβαια νόημα όλα αυτά που μας ανέφεραν και να δούμε «χειροπιαστά» αποτελέσματα στο μέλλον, η γερμανική εταιρεία δημιούργησε ένα παγκόσμιο δίκτυο από ειδικούς διαφόρων τομέων, όπως μηχανικούς, κοινωνιολόγους, επιστήμονες, καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, φουτουριστές κ.α.
Πρόκειται για ένα σημαντικό και πολυσύνθετο πρότζεκτ που δεν είναι εύκολο να σχεδιαστεί, καθώς η πλειοψηφία του πληθυσμού κατοικεί, εργάζεται και περνάει τον περισσότερο χρόνο της ζωής του στις πόλεις. Στόχος είναι η εξέλιξη των πόλεων μας σε «έξυπνες», επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο θα κινούμαστε και θα ζούμε σε αυτές.
Τα παραδείγματα των ανθρώπων της Mercedes-Benz αφορούσαν μεγαλουπόλεις με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, ιστορία και αυτοκινητική κουλτούρα, όπως το Λονδίνο, το Λος Άντζελες και τη Σενζέν, και όπως είναι ευκόλως κατανοητό, το μέλλον τους επηρεάζεται από την τεχνολογική πρόοδο και την κλιματική αλλαγή.
Από την άλλη, η ταχύτητα με την οποία οι σύγχρονες πόλεις θα μεταλλαχθούν ποικίλει, λόγω πολιτικών, πολιτισμικών, οικονομικών και κλιματικών συνθηκών που επικρατούν. Σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής σε αυτές, χάρη στη χρήση νέων τύπων κινητικότητας, επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον.
Στο επίκεντρο της αυτοκίνησης του μέλλοντος που δημιουργεί ο γερμανικός κολοσσός είναι ο άνθρωπος. Από εκεί ξεκινούν όλα. Με την βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης που έχει μπει ήδη στη ζωή μας, θα μπορεί να αλληλεπιδρά με τα σύγχρονα συστήματα για να κάνει την ζωή του πιο εύκολη και ευχάριστη.
Πρόκειται για έναν συνδυασμό επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality) και εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality), δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο την μικτή πραγματικότητα (Mixed Reality). Σκοπός είναι να απολαμβάνει ο ιδιοκτήτης μιας μελλοντικής Mercedes-Benz πρωτόγνωρες υπηρεσίες, χρησιμοποιώντας απλά τα νέα γυαλιά που εξελίσσουν οι άνθρωποι της εταιρείας.
Μερικές από τις λειτουργίες με τις οποίες θα διευκολύνεται και θα αναβαθμίζεται η ζωή του οδηγού και των επιβατών φορώντας τα MR γυαλιά συμβατικού ντιζάιν, είναι ο «ζωντανός» πλοηγός, η παρακολούθηση μιας ταινίας (αυτόνομη οδήγηση), η ενημέρωση του οδηγού για τα ραντεβού του, ο ψηφιακός παρκαδόρος (με δυο κινήσεις των χεριών του οδηγού και το βλέμμα θα έρχεται το αυτοκίνητο από το γκαράζ).
Με αυτά τα γυαλιά όμως, δεν διευκολύνεται μόνο η ζωή μας, αλλά γίνονται και πιο ασφαλείς οι μετακινήσεις μας, καθώς όλα συμβαίνουν στο οπτικό μας πεδίο και δεν αποσπάται η προσοχή μας από οθόνες κ.α. Έχουμε το βλέμμα μας διαρκώς εκεί που πρέπει να κοιτάξουμε.
Η μικτή πραγματικότητα θα βοηθήσει και σε άλλους τομείς, όπως αυτός της εξέλιξης αυτοκινήτων και της αγοραπωλησίας. Με την χρήση των ειδικών MR γυαλιών, οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί της Mercedes-Benz θα μπορούν να παρουσιάσουν και να μελετήσουν σε εταιρικά meeting νέα χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων, ακόμα και εάν δεν βρίσκονται στον ίδιο χώρο ή χώρα. Αυτό μειώνει χρόνο και ως γνωστόν, αυτό μεταφράζεται σε χρήμα και ταχύτητα αποτελεσματικότητας.
Στον τομέα της αγοραπωλησίας, θα διευκολυνθούν οι υποψήφιοι αγοραστές, ειδικά όταν θέλουν να προσθέσουν αξεσουάρ από την ατελείωτη λίστα προαιρετικού εξοπλισμού και θέλουν να δουν τις επιλογές που έχουν κάνει. Και θα τις δουν, ακόμα και όταν δεν έχουν μπροστά τους το αυτοκίνητο, βοηθώντας τους να πάρουν τη σωστή απόφαση.
Για να συμβούν όλα αυτά χρειάζεται μεγάλη υπολογιστική ισχύς και ενέργεια. Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα έχουν ακόμα περισσότερα συστήματα και λειτουργίες, με την αυτόνομη οδήγηση να είναι μόνο μία από αυτές. Η ενέργεια που απαιτείται για να λειτουργήσουν όλα με ασφάλεια και με τον τρόπο που προβλέπεται, είναι πολύ μεγάλη και για αυτό τον λόγο η Mercedes-Benz δουλεύει ήδη πάνω σε νέους ημιαγωγούς που ξεχωρίζουν για την ταχύτητα και την μειωμένη ενέργεια που απαιτούν.
Το Neuromorphic computing, έτσι ονομάζεται, δεν θα υλοποιήσει μόνο την αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5, αλλά θα βοηθήσει και τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού όταν έχει ο ίδιος τον χειρισμό, σκανάροντας τα πάντα στον δρόμο, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, απαιτώντας 10 φορές λιγότερη ενέργεια από τα συστήματα που εξοπλίζουν τα σημερινά αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα, η ταχύτητα με την οποία επεξεργάζεται τα δεδομένα από το περιβάλλον και την καμπίνα μέσω ειδικών καμερών που δεν τραβάνε καρέ (frames) αλλά ξεχωριστά πίξελ που χαρίζουν απίστευτη ακρίβεια, είναι 100 φορές πιο γρήγορη από τον καλύτερο επεξεργαστή που υπάρχει αυτή την στιγμή στην βιομηχανία.
Η ενέργεια για όλα αυτά και φυσικά την κίνηση του αυτοκινήτου, θα προέρχεται από μία εντελώς νέα αρχιτεκτονική μπαταριών υψηλής τάσης που δέχεται «εξατομίκευση» από τον πελάτη. Η νέα τεχνολογία θα ευνοήσει όλους τους σημαντικούς τομείς (απόδοση, διαχείριση ενέργειας, βάρος, μέγεθος κ.α.), με τα μελλοντικά πακέτα μπαταριών να μπορούν να δεχθούν κελιά διαφορετικού τύπου που θα χρησιμοποιούνται ανάλογα τη χρήση και τις ανάγκες.
Η υψηλή αποδοτικότητα των εξελιγμένων κελιών θα οφείλεται στην τοποθέτηση ενός πολύ μικρού πρωτοποριακού μετασχηματιστή σε κάθε ένα από αυτά, εξασφαλίζοντας ξεχωριστό έλεγχο στη διαχείριση όλων των κελιών για σταθερή υψηλή τάση 800 volt, ανεξάρτητα το επίπεδο φόρτισης, την «υγεία» ή τον αριθμό των κελιών.
Η συγκεκριμένη τεχνολογική προσέγγιση αρχιτεκτονικής μπαταριών, θα βοηθήσει στην αύξηση της αυτονομίας και την αποτελεσματικότερη διαχείριση της ενέργειας, ενώ παράλληλα θα ελευθερώσει και τα χέρια των σχεδιαστών, χάρη στην διαμορφωσιμότητά της.
Οι σχεδιαστές θα πρέπει επιπλέον να ανασχεδιάσουν τους τροχούς των μελλοντικών Mercedes-Benz και να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στην εμφάνιση και την αεροδυναμική, μιας και τα φρένα που εξελίσσουν οι μηχανικοί δεν έχουν σχέση με αυτά που ξέρουμε μέχρι σήμερα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιβραδύνουν κατά κύριο λόγο μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας και για αυτό η γερμανική εταιρεία αποφάσισε να τα αλλάξει όλα. Τα φρένα που μας έδειξε δεν εντοπίζονται στο εσωτερικό του τροχού, αλλά βρίσκονται ενσωματωμένα στο ηλεκτρομοτέρ του εμπρός και του πίσω άξονα, αγκαλιάζοντάς το (δεξιά και αριστερή πλευρά).
Η επιφάνεια τριβής αφορά πλέον το 100% του δίσκου και λόγω κλειστού σχεδιασμού είναι υγρόψυκτα. Μερικά από τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτός ο σχεδιασμός είναι η μείωση της μη αναρτώμενης μάζας που θα ευνοήσει τα οδικά χαρακτηριστικά, το συνολικό βάρος του συστήματος πέδησης, η απουσία θορύβων και σκουριάς, και φυσικά η φιλικότητά του προς το περιβάλλον.
Τα συγκεκριμένα φρένα δεν χρειάζονται συντήρηση για τουλάχιστον 15 χρόνια και η όποια τακακόσκονη υπάρξει, μην ξεχνάτε την ανάκτηση ενέργειας για την επιβράδυνση, θα αποθηκεύεται σε ειδικό χώρο και δεν θα απελευθερώνεται στο περιβάλλον.
Η προστασία του τελευταίου αφορά και την καμπίνα των επιβατών, με την Mercedes-Benz να επιστρατεύει την βιοτεχνολογία για την δημιουργία των επενδύσεων. Σκοπός είναι να αντικατασταθούν οι φυσικές πρώτες ύλες, όπως το δέρμα και το μετάξι, με νέες από πρωτοποριακά υλικά που ξεχωρίζουν για την ανθεκτικότητά τους, την ρεαλιστική όψη και υφή που χαρίζουν, και την βιωσιμότητά τους.
Για το τέλος, αφήσαμε την φόρτιση του προηγμένου ηλεκτρικού συστήματος κίνησης, που θα αλλάξει τα δεδομένα. Πρόκειται για μία ηλιακή επίστρωση στο αμάξωμα που λειτουργεί σαν ηλιακό πάνελ. Μόνο που αυτή η επίστρωση έχει πάχος μικρότερο μιας ανθρώπινης τρίχας, ζυγίζει μόλις 50 γρ. ανά τετραγωνικό μέτρο και θα μπορεί να παράξει ενέργεια για πολλές χιλιάδες χλμ. το χρόνο.
Πρόκειται για μια επιφάνεια 11 τετραγωνικών μέτρων (ισοδυναμεί με αυτή ενός μεσαίου SUV) που καλύπτει όλο το αμάξωμα και μπορεί να εξασφαλίσει κάτω από ιδανικές συνθήκες και ανάλογα τον παράλληλο που βρισκόμαστε στον πλανήτη, από μία έως δύο δεκάδες χιλιάδες χλμ. αυτονομίας το χρόνο (12.000 χλμ. στη Στουτγκάρδη, 14.000 χλμ. στο Πεκίνο και 20.000 χλμ. στο Λος Άντζελες).
Το συγκεκριμένο φωτοβολταϊκό σύστημα είναι μόνιμα ενεργό και παράγει ενέργεια ακόμα και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, προσφέροντας ρεύμα πίσω δίκτυο ή όπου άλλου χρειαστεί (V2G). Όπως αντιλαμβάνεστε, η συγκεκριμένη τεχνολογία θα αποτελεί μια ιδιαίτερα αποτελεσματική λύση για την αύξηση της αυτονομίας και την μείωση των στάσεων για φόρτιση σε ένα ταξίδι. Ακόμα, είναι ιδιαίτερα εύκαμπτο και δεν σπάει με την ίδια ευκολία που σπάνε τα σημερινά πάνελ, ενώ δεν χρησιμοποιούνται σπάνιες γαίες για την κατασκευή τους. Μαγεία.
Φεύγοντας από το τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης της Mercedes-Benz, και με την σκέψη ακόμα εκεί, είναι αδύνατο να διανοηθείς το πόσο γρήγορα τρέχει η τεχνολογία και πόσο κοντά χρονικά είναι όλα αυτά που μας έδειξαν οι άνθρωποι της γερμανικής εταιρείας. Ένας θαυμαστός καινούργιος κόσμος προ των πυλών, που σίγουρα θα φέρει επιπλέον ευχάριστες εκπλήξεις.