Σε κάθε μικρή ή μεγάλη πόλη του κόσμου υπάρχει κάπου κοντά ένα Toyota, ίσως και ένα Nissan ή και Hyundai. Αυτές είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες με τη μεγαλύτερη εξάπλωση στον πλανήτη.
Με τον όρο «παγκόσμιες» εταιρείες συνοδεύονται εκείνες που είναι λιγότερο εξαρτημένες από τις εθνικές τους αγορές, αλλά και στον αντίποδα εκείνες που απειλούνται περισσότερο από την παγκόσμια εξάπλωση των αναρίθμητων νέων κινεζικών εταιρειών.
Οι τάσεις που παρουσιάζει η ετήσια επισκόπηση της διαθεσιμότητας και παρουσίας των αυτοκινητοβιομηχανιών στις χώρες του κόσμου δείχνει ορισμένες ενδιαφέρουσες τάσεις. Η σωστή κατανομή των πωλήσεων σε διάφορες περιοχές του κόσμου μπορεί να κάνει τη διαφορά όταν προκύπτουν γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ δύο εθνών.
BUY NOW
Ορισμένες μάρκες εστιάζουν τις προσπάθειές τους σε επιλεγμένες περιοχές ή αγορές, ενώ άλλες βασίζουν την ύπαρξή τους στην παγκόσμια παρουσία και αναγνωρισιμότητα. Στη δεύτερη περίπτωση, υπάρχουν ορισμένες εταιρείες που μοιάζουν να μην απουσιάζουν από κανένα μέρος του κόσμου.
Αν υπάρχει ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων που είναι γνωστός παγκοσμίως και παρών σχεδόν σε κάθε χώρα, είναι η Toyota. Παρά τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Tesla και τις κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων, η ιαπωνική φίρμα είναι ακόμα η πρώτη στον κόσμο και η αγαπημένη μάρκα αυτοκινήτων σε πολλές χώρες παγκοσμίως.
Αναλύοντας την κατανομή των παγκόσμιων πωλήσεων, βλέπουμε ότι η μεγαλύτερη αγορά της Toyota δεν είναι η Ιαπωνία, η εγχώρια αγορά της, αλλά οι Ηνωμένες Πολιτείες και ο Καναδάς. Στη Βόρεια Αμερική συγκεντρώθηκε σχεδόν το 23% των συνολικών πωλήσεών της το 2023. Στην πραγματικότητα, η Ιαπωνία ήταν η τρίτη μεγαλύτερη αγορά της, με 17% του συνόλου.
Κατ’ αντιστοιχία, η Volkswagen στην αγορά της Ευρώπης διαθέτει το 33% της συνολικής της παραγωγής, ενώ οι Ford και Chevrolet διαθέτουν το 56% και 58% στην εγχώριά τους αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι πέντε μεγαλύτερες αγορές της Toyota αντιπροσωπεύουν το 83% των παγκόσμιων πωλήσεών της, για το 2023. Το μερίδιο αγοράς της ιαπωνικής εταιρείας κυμαίνεται από 6,3% στην Ευρώπη έως 26,5% στη Νοτιοανατολική Ασία-Ειρηνικό.
Οι μόνες δύο εξαιρέσεις είναι η Ευρασία (καθώς η Toyota αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Ρωσία, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία) με 1,6% και η Νότια Ασία (Ινδία, Πακιστάν), όπου ακόμα δεν έχει αρχίσει να αναπτύσσεται, μετά τη συμφωνία συνεργασίας με τη Suzuki.
Πέραν της Toyota, η επίσης ιαπωνική Nissan έχει αντίστοιχα ομοιόμορφη κατανομή των πωλήσεων σε όλο τον κόσμο: έχει ισχυρή παρουσία στη Βόρεια Αμερική, τη Νοτιοανατολική Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Κίνα και την Ιαπωνία.
Οι κορεάτικες Hyundai και Kia έχουν γίνει παγκόσμιες ακόμη πιο γρήγορα από τις ιαπωνικές μάρκες. Η αγορά της Βόρειας Αμερικής ήταν η μεγαλύτερη της Hyundai το 2023, αλλά αντιπροσώπευε μόνο το 23% των παγκόσμιων πωλήσεών τους. Πολύ κοντά ήταν η Νότια Ασία (16%), η Κορέα (16%) και η Ευρώπη (15%). Η Kia έχει παρόμοια κατανομή, αν και βασίζεται περισσότερο στις ΗΠΑ-Καναδά (29%), την Κορέα (19%) και την Ευρώπη (20%).
Σε έναν κόσμο όπου οι σχέσεις της Δύσης με την Κίνα γίνονται όλο και πιο τεταμένες, είναι κρίσιμο να αναγνωρίσουμε τις μάρκες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε αυτή την αγορά. Η Volkswagen, για παράδειγμα, είναι η πιο εκτεθειμένη μεταξύ των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς το 44% των παγκόσμιων πωλήσεών της το 2023 καταγράφηκαν στην Κίνα.
Οποιαδήποτε πιθανή σύγκρουση μεταξύ της Κίνας και της Δύσης θα την έθετε σε πολύ δύσκολη θέση. Η μεγάλη της έκθεση στην Κίνα αντιπαραβάλλεται με τον περιορισμένο ρόλο της στη Μέση Ανατολή, την Ευρασία, την Ινδία, τη Νοτιοανατολική Ασία και την Ιαπωνία-Κορέα.
Άλλοι μεγάλοι «παίκτες» που εξαρτώνται από την Κίνα περιλαμβάνουν την Cadillac (51% του όγκου πωλήσεων της το 2023), την Buick (74%), την smart (58%), την Lincoln (42%) και τη Lotus (52%).
Οι γερμανικές premium εταιρείες έχουν επίσης υψηλή έκθεση στην Κίνα: 33% για τη Mercedes, 37% για τη BMW και 38% για την Audi. Το μερίδιο της Κίνας στις πωλήσεις της Tesla ήταν 35% το 2023.
Ποιές είναι, όμως, οι λιγότερο παγκόσμιες μάρκες; Αν εξαιρέσουμε τις κινεζικές, που μόλις άρχισαν να επεκτείνονται παγκοσμίως, οι αμερικανικές, γαλλικές και ιταλικές φίρμες είναι οι λιγότερο παγκόσμιες.
Για παράδειγμα, το 82% των παγκόσμιων πωλήσεων της Ford το 2023 πραγματοποιήθηκαν σε μόλις δύο αγορές: τις ΗΠΑ-Καναδά και την Ευρώπη. Η Chevrolet πούλησε το 58% του παγκόσμιου όγκου της στις ΗΠΑ-Καναδά. Η εξάρτηση από τις ΗΠΑ-Καναδά είναι ακόμη υψηλότερη για τις GMC, Ram, Dodge και Chrysler.
Η Ευρώπη αντιπροσώπευε πάνω από το 80% των πωλήσεων για τις Peugeot, Skoda, Citroen και πάνω από το 90% για τις Opel/Vauxhall, Dacia, Seat και Cupra. Μεταξύ των μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκών μαρκών, η Fiat είναι αυτή που εξαρτάται λιγότερο από την Ευρώπη (53% του όγκου της το 2023).
Ωστόσο, σχεδόν οι υπόλοιπες πωλήσεις της Fiat πραγματοποιήθηκαν στη Λατινική Αμερική, ενώ περιοχές όπως η Μέση Ανατολή, η Ευρασία, η Νότια Ασία, η Κίνα, η Νοτιοανατολική Ασία-Ειρηνικός, η Ιαπωνία-Κορέα και οι ΗΠΑ-Καναδάς αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 0,5% η καθεμία.