Ο μαύρος καπνός που βγαίνει συχνά από τις εξατμίσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων είναι σαφής ένδειξη ατελούς καύσης, η οποία δεν είναι επιζήμια μόνο για την υγεία του οχήματος και των ανθρώπων, αλλά και για το περιβάλλον.
Ο μαύρος καπνός υποδηλώνει συνήθως κάποια βλάβη, όπως η ατελής καύση του καυσίμου, που σημαίνει ότι το καύσιμο δεν καίγεται πλήρως στο εσωτερικό του κινητήρα. Ωστόσο υπάρχουν και άλλες πιθανές αιτίες τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε άμεσα προτού προκληθεί μεγαλύτερη ζημιά.
Μία από αυτές θα μπορούσε να είναι ο ελαττωματικός μετρητής της μάζας του αέρα (MAF, Mass Air Flow Sensor) που μετρά την ποσότητα του αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα ώστε στη συνέχεια να ρυθμιστεί η παροχή του καυσίμου. Ένας ελαττωματικός αισθητήρας μπορεί να στείλει λανθασμένες ενδείξεις στον εγκέφαλο του οχήματος, με αποτέλεσμα να εγχέεται περισσότερο καύσιμο από το απαραίτητο και έτσι να βγαίνει μαύρος καπνός από την εξάτμιση.
BUY NOW
Μία δεύτερη πιθανή αιτία θα μπορούσε να είναι η φθορά των μικρών εύκαμπτων σωλήνων που μεταφέρουν τον αέρα στον κινητήρα. Αν έχουν φθαρεί ή εμφανίζουν κάποια διαρροή, ο κινητήρας δεν θα λαμβάνει την ποσότητα αέρα που είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική καύση του καυσίμου.
Μία ακόμη αιτία μπορεί να είναι κάποια βλάβη στα μπεκ ψεκασμού, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μεταφέρουν αποτελεσματικά το καύσιμο στους κυλίνδρους, προκαλώντας και πάλι ατελή καύση και, κατά συνέπεια, μαύρο καπνό.
Επίσης, οι μαύροι καπνοί μπορεί να προέρχονται από κάποια αστοχία στο σύστημα επεξεργασίας των καυσαερίων. Η συγκεκριμένη βλάβη επισκευάζεται με αντικατάσταση του φίλτρου μικροσωματιδίων (DPF). Το Diesel Particulate Filter ή Φίλτρο Συγκράτησης Μικροσωματιδίων είναι εκείνο το εξάρτημα του συστήματος εξαγωγής που αναλαμβάνει, όπως προκύπτει και από το όνομα του, να συγκρατεί και να εξουδετερώνει την αιθάλη (την μαύρη κάπνα) που απελευθερώνουν οι κινητήρες diesel κατά τη λειτουργία τους.
Για να αποφευχθούν οι βλάβες και η ατελής καύση, είναι σημαντικό να ελέγχετε τακτικά την κατάσταση όλων των παραπάνω εξαρτημάτων. Γι’ αυτόν τον σκοπό, αν το όχημά σας βγάζει μαύρο καπνό από την εξάτμιση, πρέπει να επισκεφτείτε άμεσα κάποιο συνεργείο.
Επίσης, είναι καλό να οδηγείτε περιστασιακά με υψηλότερες στροφές στον κινητήρα, ειδικά σε δρόμους εκτός πόλης και φυσικά όποτε κρίνετε ότι είναι ασφαλές, αφού με αυτόν τον τρόπο δεν μπουκώνει το ίδιο εύκολα το φίλτρο DPF. Οι υψηλότερες θερμοκρασίες που αναπτύσσονται κατά τη γρήγορη οδήγηση στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων βοηθά στην καλύτερη καύση των συσσωρευμένων σωματιδίων.
Τέλος, στο εμπόριο κυκλοφορούν πρόσθετες ουσίες που καθαρίζουν και λιπαίνουν τα μπεκ ψεκασμού και την αντλία καυσίμου, βελτιώνοντας την καύση. Επίσης, κυκλοφορούν ειδικά προϊόντα για τον καθαρισμό του φίλτρου DPF ώστε να ελαττωθεί ο κίνδυνος μπουκώματος.